Sykkeltur til Andsfjell (22.09.2012)

Startpunkt Heggelia leir (73m)
Tourcharakter Fahrradtour
Tourlänge 2h 08min
Entfernung 35,0km
Höhenmeter 795m
Besteigungen Andsfjellet (654m) 22.09.2012

Yr.no hadde meldt drittdårlig vær hele helgen med snø og dritt. Derfor valgte jeg å sove lenge denne lørdags morgenen. Overraskelsen kom da jeg så at det faktisk var meget brukbart turvær ute, Istindan med flere nærliggende topper lå under det svake skylaget. Jeg tenkte at drittværet bare var litt forsinket så jeg valgte å ikke begi meg på noen stortur. I stedet benyttet jeg anledningen til å ta en sykkeltur opp på Andsfjellbruna, en av de nærliggende høydene som jeg ser fra leiren og ikke har vært på.

Fine høstfarger om dagen. Skuer i retning Hjerttinden som har tatt hatten på.
Kuppelen på Andsfjellet. Høyeste punkt er trolig rett til venstre for denne i bildet.
Utsikt i nordøstlig retning fra trig punktet på Andsfjell.

Kledde på meg fullt sykkelutstyr og rullet forbi Andselv og mot Andslimoen til jeg kom til en avkjørsel med skilt mot Andsfjell 8,5 km. Herfra var det ganske drøye motbakker opp til tregrensa ved Åttepiggen. Temperaturen var i grunn ganske behagelig så det ble baris oppover her. Møtte på en del biler som kjørte rundt her, men i utgangspunktet er det kun grunneiere og militære kjøretøy som har lov å kjøre opp hit. Etter hvert flater det mer ut, men med jevnlige kneiker hele tiden. Etter å ha brukt 1t 10min fra leiren nådde jeg toppunktet ved den store hvite kuppelen på toppen. Det høyeste punktet ligger ikke på trig. punktet, men like sør for den hvite kuppelen, ca 2 meter høyere på 654 moh. Flott utsikt over Bardufossgryta og mot Vassbruntinden. Snøgrensa senker seg stadig, på Matfjellet (623) var det faktisk en del snø i nordsida, men ikke på Andsfjellet. Ikke lenge til det muligens blir en skitur i Tamokdalen eller lignende!

Returen gikk kjapt unna, men tok det litt forsiktig i bakkene ned pga at bakbremsen er gåen. Valgte å ta en ekstrarunde rundt flystripa der det forøvrig bare er lov å ferdes for militært personell. Hele turen ble på rundt 35 km og drøyt 2 timer, en fin treningsøkt som alternativ til brakkesjuka.

GPS-track for turen tilbake fra Andsfjell til Heggelia leir.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.