Storgrovbrean og travers (10.06.2021)

Tourcharakter Alpinklettern
Bakarste Storgrovhøe (2.259m) 10.06.2021
Fremste Storgrovhøe (2.253m) 10.06.2021
Storgrovtinden (2.229m) 10.06.2021

Føringstur for Terje og Ivar Arne. Gikk på ski fra Galdhøpiggen sommerskisenter til Porten. Til fots ned Porten (en del løs stein nå). Videre på ski over Storjuvbrean til Søre Heimre Illåbreatinden i tett tåke. Tok av fellene og kjørte på ski rundt fjellet før vi skiftet til fjellstøvler og ski på sekken. Gikk traversen over Nørdre Heimre Illåbreatinden og Storgrovtinden til Bakarste Storgrovhøe. En artig travers som jeg ikke har gått siden 2009, men da motsatt vei. Gøyal klyving opp til Nørdre Heimre Illåbreatinden, og generelt veldig greit å gå langs ryggen. Opp til Storgrovtinden måtte en fem meter høy hammer forseres (grad 3+), og deretter en taulengde med utsatt klyving videre oppover mot venstre. Opp til Bakarste Storgrovtinden ledet jeg også en taulengde på 15-20 meter med bratt klyving, grad 2+. Spesielt med ski på sekk og regn i lufta ble dette utsatt terreng.

På sadelen mellom Bakarste og Fremste Storgrovhøe kunne vi ta på skiene igjen. Tok en avstikker oppom Fremste Storgrovhøe, men her måtte vi av med skiene noen partier. Omsider rundet vi rundt i nordsiden og kunne ta av fellene og kjøre på ski ned Storgrovbrean. Denne breen har en stor og grov tverrsprekk rundt 2040 moh, så denne omgikk vi ved å holde godt ut i vestsiden. Overraskende god glid og greit skiføre, spesielt i midtre del. I øvre del var det litt gjennombruddskare, og i bunn noe mer sugeføre. Fra breen bar vi skiene noen hundre meter over knekken ved 1600-koten for deretter å kunne kjøre på ski helt ned til 1300 moh. Fantastisk! Dette ble nok sesongens siste svinger for min del.

Så ble det skibæring nedover. Vi krysset en flomstor Storjuva og ble litt våt på føttene, men pytt, pytt... Skrådde deretter opp til Brånåvegen som vi fulgte helt ned til Elvesæter der vi hadde satt igjen en annen bil.

Takk for turen, karer!

Storgrovhøe sett fra Elvesæter. Man ser den siste skiflekken vi kjørte på ski ned.
Over Styggebrean.
I bakkene opp mot Nørdre Heimre Illåbreatinden.
Svinger oss ned Storgrovbrean.
Siste snøflekken.
Sesongens siste svinger.
Storjuva.
Til fots ned Brånåvegen til Elvesæter.

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.