Higravtindan (05.08.2012)

Höhenmeter 1.189m
Besteigungen Higravtinden (1.146m) 05.08.2012
Higravtinden Fortoppen (1.144m) 05.08.2012

Parkerte bilen ved en stor bygning ved Eide. Jeg visste ikke om det gikk sti til Higravtind, en topp jeg hadde hørt mye bra om og som jeg så fram til å besøke. Gikk i rett linje oppover, kom innpå en sti i bjørkeskogen, men det viste seg at denne kun gikk bort til antenna i sørvest. Tuslet oppover, og et parti er det ganske bratt, her trakk jeg til venstre mot bekken, og deretter fulgte jeg ryggen på høyre side helt opp til renna der det lå snø. Herfra er det ikke mange høydemeterne til toppen, men det kan ta sin tid likevel. Det var såpass bratt å følge snørenna at jeg valgte å klyve opp i en renne på høyre siden etter hvert, var en del tegn til fotspor som det i grunn var overalt. En liten labyrint dette området. Renna kom etter hvert opp på sørryggen. Gikk litt opp og ned til jeg kom bort til toppen av snørenna og oppover mot Higravtind. Gode fotspor som fører over en kant og bort til sørøstsida av toppen. Videre herfra enkel klyving opp i noen renner og flatt bort til fortoppen. Nå er man kun et steinkast unna høyeste punkt, men for å komme dit må man klyve litt hardere. Først ned i en sprekk og rundt toppen på høyre siden, deretter opp til venstre inn i en sprekk og følg denne til venstre helt til toppen. Noen litt tunge klyveopptak, men hverken luftig eller spesielt utsatt, så tau var ikke nødvendig i det hele tatt for meg her.

Fulgte renna der denne snørenna lå.
Høyeste punkt sett fra fortoppen.
Panorama fra Higravtind.

Nøt utsikten litt før jeg trakk tilbake. Omtrent samme vei, men surfet meg nå ned snørenna før jeg gikk ned til bilen. Fin tur!

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.