Topptur Vatnahalsen (19.02.2021)

Tourcharakter Randonnée/Telemark
Besteigungen Kvanntjørnnuten (1.248m) 22.02.2021
Besuche anderer PBE Vatnahalsen Hotell (816m) 19.02.2021

Føringstur for ei gruppe med damer for Vatnahalsen Hotell med Lars Martin 19.-22 februar. Vi ankom med morgentoget fredag fra Flåm og gjennomførte en liten rekogsnoseringstur i Styvidalen. I og med at det var meldt nokså mildt og fuktig de neste dagene tok vi gjengen med på en bonustur i samme område like etter at de ankom toget.

Fjernutløse et strl 2 skred.
Høy bruddkant på det dypeste. Gikk på kantkornlag i fokksnøen.
Gikk over et skred som vi fjernutløse på vei opp mot Tarven.
Et strl 3 skred på nordvestsida av Broksnosi.
Fra Geitanosi mot Myrdalen.
Tunnellen under Bergensbanen.
Ned fra Kvanntjørnnuten.

Lørdag ble det en tur oppover mot Tarven og ned igjen via Reinungastølen og over vannet. Skikkelig sugeføre da dette var første dagen med gjennomfukting av tørrsnøen. Høy skredfare (grad 4) var det også. Søndag ble det en tur opp på Geitanosi og nedkjøring via Styvidalen og ned til vannet via Banemesterhytta. Her krysser man Bergensbanen via en liten trang tunnell under togskinnene. Stilig! Klarvær utover dagen ga en tynn skarehinne og god glid til nedkjøringa. Mandag ble det en tur opp på Kvanntjønnuten. Pga overvann måtte vi omgå vannet via demningen ved utoset på Reinungavatnet. Ikke mye snø etter mildværet, så håper på et påfyll snart!

Kart

Spor fra søndagens og mandagens turer.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.