Reinshornheii (21.07.2012)

Höhenmeter 1.197m
Besteigungen Ivlungsknuten (1.070m) 21.07.2012
Reinshornheii (1.161m) 21.07.2012

Så var tiden kommet for å få tatt denne litt enslige «grå nåla» på kommunetoppkartet. Hadde lenge planer om å nå denne på ski, men anledningen kom liksom aldri. Skulle uansett hjem fra hytta på Risør så bestemte meg for å ta en omvei om Setesdalen. Begynte å gå fra den nokså fulle P-plassen nord for Øyuvsbu i 12-tida. Været var delvis skyet, men det blåste litt. I ettertid angret jeg likevel på at jeg valgte å gå med GTX-buksa uten luftekanaler, ble temmelig klam på låra... Fin sti ned til Øyuvsbu. Herfra valgte jeg å gå over 1070-toppen kalt Ivlungsknuten, både for å få en ny topp og fordi Ole-Petter advarte mot den gjørmete stien langs Øyuvsvatnet. Var nok uansett heldig med at det ikke hadde regnet på en stund, gresset var tørt og gjørma var ikke så ille i dag. Etter Ivlungsknuten gikk jeg ned til 962-vannet og bort til Hallvorstjørni. Fulgte herfra en litt utydelig T-sti fram til der den møtte stien fra Sandvatnet. Greit videre til Sveinstjørn der jeg forlot stien og gikk mot toppen. Måtte over et sauegjerde ved kommunegrensa før Videdalen, deretter fulgte jeg ryggen til topps. Litt kupert siste biten så jeg bestemte meg for å gå direkte ned til Videdalen på returen.

Toppvarden på Reinshornheii. Utsikt mot øst.

Flott utsikt fra toppen! Det blåste litt surt så jeg satt meg i lesida og nøt søsterkake og sjokolade til niste. Hadde kun brukt 2 timer og 15 minutter hit, så jeg var godt foran skjema. Brukte de militære M77-marsjstøvlene i dag, i grunn gode sko, men slet litt med gnagsår så tensoplasten måtte fram. Returen gikk radig, overrasket over hvor raskt distansene gikk unna, etter Sarek blir jo Setesdalsheiene barnemat. Omtrent samme rute med unntak av at jeg fulgte stien langsmed Øyuvsvatnet. Ja, det var ganske gjørmete her, men ikke så ille som jeg fryktet. Det avhenger nok litt av nedbøren... Møtte på et følge som lurte på om jeg visste om Øyuvsbu var full av folk, men siden jeg ikke hadde tittet innom måtte jeg melde pass. Var tilbake ved bilen etter litt over 4 og en halv time.

Takk for en overraskende hyggelig tur i Setesdal vesthei!

GPS-sammendrag

Benutzerkommentare

Ivlungsknuten

Geschrieben von Vardeknuseren 31.03.2017 19:56

Jeg samler litt på kommunetopper på Sørvestlandet, og topper i det hele tatt. Er Ivlungsknuten Kartverkets navn på den 1070-toppen? Jeg finner'n på kartet, med trigpunkt, men uten navn. Kan ikke se at Ivlungsknuten er nevnt andre steder enn her på Peakbook. Ellers ser turen til Reinshornheii fin ut.

Sv: Ivlungsknuten

Geschrieben von kolla 01.04.2017 23:10

Finner heller ikkje at Kartverket bruker Ivlungsknuten, så den har nok bare blitt døypt det av meg som oppretta den toppen her på PB. Det heiter Ivlungsvotni og Ivlungsåni i nærheten så har i dette tilfellet vore kreativ med toppnavn. Det mest korrekte er å brukte næraste stadnamn vest for e.l når det gjelder topper som ikkje er navnsatt på kartet.

• +

Sv: Sv: Ivlungsknuten

Geschrieben von Vardeknuseren 03.04.2017 18:14
Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.