Stolhyrna i Skjerdingsdalen (26.03.2020)

Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tourlänge 3h 19min
Entfernung 8,9km
Höhenmeter 1.154m
Besteigungen Stolhyrna (1.646m) 26.03.2020

Hadde egentlig planer om en skitur i Grasdalen, men i og med at det ikke var brøytet i parkeringslomma her måtte jeg ty til plan B med Skjerdingsdalen. Kjørte fra Skjåk og skyfri himmel til overskyet og tåke på toppene i Stryn. Litt teit, men jeg krysset fingrene for at skyene ville forsvinne iløpet av turen.

Skjerdingsdalen.

Parkerte i ei lomme på utsiden av Grasdalstunnelen. Planen ble å gå mot Stolhyrna. Startet turen uten feller og kjørte ned til brua over Skjerdingsdøla. Videre på med feller. Hadde kommet mye snø de siste dagene, og med plussgrader under 1200 moh gjorde det snøen nokså tung å brøyte i. Svetten silte, og det var varmt og klamt i luften uten et vindpust. Fulgte en ryggformasjon oppover mot Stolhyrna for å holde meg på trygg avstand fra de bratte hengene rundt denne østvendte botnen.

Oppunder 1662-toppen. Deler av toppskavlen hadde rast ut.

Det tok tid å brøyte seg oppover, og på et tidspunkt holdt jeg nesten på å gi opp. Men valgte å fortsette oppover på et lavere gir. Breen øst for Stolhyrna har noen bresprekker, så jeg måtte stoppe opp innimellom fordi sikten kom og gikk. Det var viktig å vite at det ikke var noen sprekker der jeg var. De siste hundre høydemeterne gikk jeg kun på GPS-kurs. Fullstendig whiteout. Det blåste også friskt på toppen, så det tok ikke lang tid før jeg var klar for returen.

Vind og null sikt på toppen, men blid læll.

Fin snø å kjøre i, men synd at ikke tåka forsvant. Valgte derfor å kjøre ned igjen samme vei som jeg gikk opp slik at jeg hadde sporene mine som referanse. Flott terreng som jeg helt sikkert vil komme tilbake til en annen solskinnsdag.

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.