Isklatring i Øygardshamran (29.01.2020)

Tourcharakter Eisklettern
Tourlänge 4h 55min
Entfernung 2,6km
Höhenmeter 574m
Besuche anderer PBE Øygardshamran isklatring (1.000m) 29.01.2020

Isklatretur opp Øygardshamran ved Lom sammen med Are Aarsland Reed. Satt på med Are fra Skjåk, og samkjørte opp til Vågåsarøygarden, et lite stykke oppe i Bøverdalen. Dagens mål var å klatre isen i Øygardshamran rett sør for gården. Det er spesielt en linje på tre taulengder som skiller seg ut. Finnes noen flere varianter lenger øst. Isen synes godt fra Lom sentrum.

Øygardshamrane sett fra hovedveien.
Snart ved innsteget.

Anmarsjen var bratt og brutal. Typisk isklatreanmarsj hvorpå ekstra ulltrøyeskift kan være lurt. De første to tredelene til innsteget gikk vi uten stegjern, men det siste stykket ble det så bratt og isete at vi tok på stegjern og isøks og klyvde oss oppover. Man kan følge bekken hele veien oppover om man ønsker å trimme leggene sine (klassisk Kongsvollfoss-intro), men vi holdt oss på siden. Er noen hamre man må være obs på, så studer anmarsjen godt nedenfra.

Are i andre taulengde.
Uttopping!
Utsyn ned mot Lom.

Var en del stamping i snø det siste stykket før vi omsider kom fram. Ved innsteget så ikke fossen spesielt lang ut, men synet kan bedra. Det var jammen lenger opp enn det så ut til. Jeg ledet første lengden (WI4) opp til en liten hylle. God is og fin klatring. Are klatret andre taulengden ut på høyre siden (WI4), men her var det ganske sprø og dårlig iskvalitet. Kanskje hadde det vært bedre å holde lenger mot venstre. Jeg ledet siste taulengden som var mer vedvarende bratt (WI5-). Klarte å strekke taulengden helt til toppen. Eksponert og stilig å titte ned på Are som fulgte her.

Are følger i tredje og siste taulengde.
Andre og siste rappell ned igjen.

Tok to 50-60 meters rappeller på abalakov ned til innsteget før vi pakket sakene og ruslet ned igjen. Takk for en fin tur, Are!

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.