Toppsanking ved Haglebu (07.04.2012)

Startpunkt Haglebu seter (840m)
Tourcharakter Wanderung
Hesteleinnatten (1.177m) 07.04.2012
Kråkenatten (1.155m) 07.04.2012
Stornatten (1.211m) 07.04.2012
Haglebunatten var dagens første bestigning.

Siste delen av påsken ble tilbragt hos min tante og onkel sin hytte i Eggedal. Denne lørdagen skulle bli fantastisk og jeg var sugen på en liten toppsankerrunde oppe ved Haglebu mens de andre tok turen til Drotninggutunatten. Kjørte opp til Haglebu camping og parkerte der veien sluttet. Fulgte en sti med merking mot Haglebunatten oppover bakkene. Det var nysnø på bakken som skjulte is enkelte steder så det gjaldt å være på vakt. Oppunder Seteråsen møtte jeg en kar som anbefalte meg å forlate stien og holde lenger ut til høyre siden snøen var veldig hard til venstre. Jeg takket for tipset og gjorde som han sa. Glad jeg ikke lurte resten av gamlingene hit, for her var det virkelig isete skare, men jeg kom meg opp på ryggen til slutt. Gikk forbi en del andre turfolk før jeg nådde toppen på Haglebunatten. Fin utsiktstopp og ikke minst ser denne flott ut fra hovedveien.

Hallingskarvet sett fra Haglebunatten.

Men dette var bare oppvarmingen for min plan om å bestige fem pf100-topper i området. Neste post var Hesteleinnatten... Klyvde meg ned en liten skrent og langet ned mot Holmevatnet som jeg anså som trygt å krysse. Temmelig isete under snøen på vannet, men det gikk raskere enn å subbe i lyngen. Etter å ha nådd Hesteleinnatten bar det videre til Kråkenatten. Siste parti opp til denne toppen gikk jeg rett på og kløv opp fra sørøst. En del buskass og glatt lyng, men jeg kom meg opp der det ventet andre turgåere. Populært område dette her visst!

På dagens siste topp ved Fagerfjellet. Gausta og Stornatten ses bak.

Neste topp var Stornatten. Opp dit klarte jeg nesten å bli stående fast midt i det bratte sørveststupet jeg prøvde å klatre opp. Det føltes ikke helt safe ut med den glatte nysnøen, men det ordnet seg til slutt da jeg fikk traversert ut til venstre. Tok turens første matpause her mens jeg nøt den fine utsikten mot kjære Østlandsfjell. Dagens siste topp ble 1255-punktet øst for Fagerfjellet. Turen tilbake til bilen forløp uten dramatikk. Dette ble en hyggelig tur, om enn litt lenger enn jeg hadde forventet!

Startzeitpunkt 07.04.2012 13:31

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.