Hordalandsraid dag 5 (04.04.2012)

Tourcharakter Randonnée/Telemark
Karte
Besteigungen Punkt på Nordre Folgefonna (1.633m) 04.04.2012
Sekken (495m) 04.04.2012
Øyefjellet (600m) 04.04.2012

Nordre Folgefonna i Jondal

Kartrute ->

Stod tidlig opp denne dagen da jeg og Øyvindbr (Øyvind Brekke) hadde fått melding fra Mayhassen (Øyvind Mathiassen) om at de skulle på tur i Rosendalsalpene fremfor Folgefonna som avtalt. Nokså urealistisk forsøkte vi å ta første ferge fra Tørvikbygd til Jondal, stikke oppom Nordre Folgefonna og kjøre ned til Rosendal før Mayhassen & co startet turen sin. Ble nok ikke helt som tenkt...

Første overraskelse var at veien opp mot Folgefonna sommerskisenter ikke var brøytet helt opp. De siste 4 km måtte vi gå for egen maskin. Istedet for å følge veien gikk vi oppover ryggen vest for Veslavatn. Temmelig isete skare flere steder som bød på utfordringer, men ved å ta fart og sikte seg inn på felter med nysnø gikk det på et vis. Omsider fikk vi øye på breakulen og da var det bare å peile seg opp mot høyeste punkt. Godt å være på tur med Øyvind igjen, skravla gikk som vanlig lett som en plett og vi koste oss i flott natur og «Øyvindvær». God stemning rett og slett!

Folgefonna - en deilig bløtkake!

Etter hvert passerte vi øverste del av skitrekket, godt at dette ikke går helt opp til toppen da det ikke er et direkte pent inngrep i naturen. Siste del av breflata var som vanlig langdryg. Minnet en del om turen til Fresvikbreen hvor man blir like overrasket over hvor langt det er igjen når man titter ned på GPSen en gang iblant. Da vi nådde toppen fikk vi fantastisk utsikt i alle retninger. Vi ble overrasket over hvor nærme Hårteigen virket å være, rart at det faktisk ligger en fjord 1600 høydemeter ned mellom oss. Øyvind spanderte en «Blød nougat»-sjokolade som på mange måter er blitt vår spesialsjokolade for kalde vinterturer.

Blød nougat er en vinner på vinterturer!

Da jeg skulle stramme randostøvlene for turen ned igjen merket jeg at en del av reimsystemet hadde løsnet, irriterende, men jeg satser på at jeg får tak i en slik del på sportsbutikken i Tromsø. Turen ned igjen gikk i alle fall kjapt, men jeg merket at det var en del kuldegrader i lufta! Siktet oss inn på feil renne ned mot bilen, så vi måtte slite oss opp en bratt bakke for å finne den rette renna. Videre nedover klarte ikke Øyvind å bremse på isskaren så han måtte bare vente til han kunne bremse opp på et tørrsnøfelt lenger nede. Ble uansett et artig renn for min del, fant en naturlig «quarter-pipe» like før bilen som var gøyal. Flere folk hadde kommet oppover nå så vi. Kontrasten ble stor da vi noen minutter senere satt på bryggekaia i Jondal og koste oss i sola med hver vår fleskepannekake og wienerbrød! :-) Eneste som mangler nå var spirende bjørketrær og blomstrende eplehager! Hardanger er jammen vakkert, det kan ikke sies for ofte!

3t 20min
1025 hm
13 km

Topptur på Varaldsøy og brå slutt på Hordalandsraidet...

Kartrute ->

Da det gikk opp for oss at vi ikke ville rekke å bli med på turen i Rosendalsalpene med Mayhassen, Arne & co endret vi planene. Vi visste at de hadde basecamp på Varaldsøy, så vi kunne like gjerne ta ferga over dit og ta en tur mens vi ventet på at de kom hit på kvelden. Turmålet ble Sekken og Varden/Øyefjellet som er øyas høyeste punkt. Parkerte i dalføret like sørvest for Sekken. Fulgte en sti/kjerrevei inn til en hytte der vi krysset elva mot venstre. Etter hvert siktet vi oss inn på sørvestryggen til Sekken. Denne bød på bratte partier med en del «kratting» gjennom krunglete skogsterreng. Like før høyeste punkt prøvde vi å klatre opp et bratt parti bestående av våt/isete mose og fjell. Midt oppi det hele angret vi på at vi ikke tok en enklere rute, for her likte vi oss IKKE. Men vi overlevde det også og kom opp på toppen i god behold. Øyvind foreslo turrapport-tittel til å være "Det kunne gått dritt på Sekken". :-)

Rosendalsalpene er estetiske så det holder!

Litt irriterende at jeg i ettertid ser at toppen sannsynligvis akkurat ikke har primærfaktor 100 meter, men det får så være. Veien videre mot Øyefjellet ble også krunglete, og meterne gikk ikke akkurat veldig fort. For å gjøre en lang historie kort kom vi oss til slutt opp på toppen med litt spurting på slutten som fikk melkesyra til å titte fram.

Utsikten herfra var flott, akkurat som jeg hadde forventet siden det jo ligger i «hjertet» av Hardangerfjorden. Rosendalsalpene var spesielt forlokkende, artig å tenke på at Mayhassen & co i dette øyeblikk forsøker på Juklevasskruna-traversen! Antakeligvis er toppen noe høyere enn 600 meter siden trig punktet ligger lavere enn knausen ved bua lenger vest. Ned igjen prøvde vi en mer direkte linje mot bilen. Fant en gammel T-merket sti som vi til slutt mista. Bushet oss videre ned til elva og bort til bilen.

3t 5min
645 hm
6,5 km

Det viste seg at turen til Mayhassen og co ble lenger enn forventet. Dermed tok jeg og Øyvind ferga til Årsnes og kjørte til Rosendal. Spiste en god pizza på det originale, men hyggelige spiseriet «Snikkeriet» der vi også møtte Turid og Morten. Senere på kvelden kjørte vi ned mot Husnes, men det var nå problemene startet. Batterilampa på bilen lyste rødt, mest sannsynlig er det dynamoen som er gåen da jeg har registrert ulyder tidligere. Det tok ikke lange tiden før bilen ikke gikk lenger neste dag, så NAF kjørte oss til verkstedet i Uskedalen der bilen ble stående til neste tirsdag da verkstedet åpnet. Det ble en brå avslutning på Hordalandsraidet som etter planen skulle vare i to dager til, bussreise hjem er ikke like behagelig som bil. Det var både jeg og Øyvind enige om. Uansett, takk for fem deilige dager på tur i vakre Hordaland!

Benutzerkommentare

Takk for turen!

Geschrieben von Øyvindbr 11.04.2012 20:51

Som jeg skulle sagt det sjøl det meste her. :) Og etter planen var dette en smakebit og oppvarming til en større Hardangertur neste vår. Da skal det forhåpentligvis bli Fonna på langs og helst noen Rosendalsalper.

Sv: Takk for turen!

Geschrieben von Mayhassen 13.04.2012 18:10

Dere har ne å glede dere til!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.