Hordalandsraid dag 4 (03.04.2012)

Tourcharakter Bergtour
Karte
Besteigungen Høgafjellet (868m) 03.04.2012
Sveningen (842m) 03.04.2012

Høgafjellet i Osterøy

Kartrute ->
Høgafjellet dukker opp sett fra sør.
Gullfjelltoppen lengst bak tro?

Våknet opp til nydelig påskevær, dog noe kaldt som sikkert de fleste har registrert. Kjørte ut på Osterøy og fulgte en svingete og «fæl» vei nordover til jeg kom til Lonadalen mens jeg lyttet til Påskelabyrinten på P1. Parkerte bilen på en tydelig plass her hvor det ifølge kartet skulle gå en merket sti til toppen av Høgafjellet. Denne stien fant jeg ikke! Så noen gule merker enkelte plasser, men det var åpenbart at dette ikke var normalruta til toppen. Nysnøen gjorde terrenget glatt og jeg bannet med oppover med randoskia i hånda. Fant raskt ut at det var bedre å feste skiene på sekken. Rotet meg oppover et søkk til jeg omsider kom opp på snaufjellet. Brukte en hel time opp gjennom skogen med knoting... Nå var det på med skiene og vandre innover, så toppen langt der borte. Men skiføret var så som så. Det virket som at det kun var nysnøen som hadde kommet de siste dagene som lå oppå terrenget her, i alle fall under 600-meterskoten. Temmelig kupert terreng fram mot Melkinghaugen, men var heldig og fant en grei rute mellom skrentene. Ble en del på kryss og tvers oppover mot toppen. Hadde vært bedre med fjellski enn randoski her... Siste stykket gikk jeg på pur faen opp til toppen selv om jeg egentlig var litt sliten, tørst og sulten. Godt å komme opp selv om jeg hadde brukt mye mer tid og krefter enn forventet. Men været da, DET kunne jeg ikke klage på, ei heller den fantastiske utsikten som møtte meg ved varden. :-)

Endelig på Høgafjellet!

Etter en rast bar det ned igjen. Heldigvis klarte jeg å kjøre ned til flaten under Melkinghaugen uten større problemer, tross at det var lite snø. Her var det på med de store randofellene igjen før det bar bort til skoggrensa. Ned til bilen gikk det mye raskere enn på vei opp. Kjente antydninger til gnagsår og en øm stortå, så jeg håpet egentlig at neste topp ikke bød på så godt skiføre.

4t 10min
870 hm
13 km

Sveningen i Os

Kartrute ->
Sveningen sett fra Øvredalsvatnet.
Jeg kommer høyere og høyere over Øvredalen.

Været var fortsatt upåklagelig idet jeg kjørte oppover Øvredalen og fikk øye på mitt neste mål – Sveningen. Som jeg håpet var det dårlig med skiføre i sørhellinga, så dette ble en fottur. Kjørte forbi Øvredalen og nordover på venstreside av en golfbane nesten til jeg kom til krysset der en vei tar opp mot Skredlielva og en annen langsmed Utløelva. Snørte på meg fjellskoa og ruslet ivei oppover. Ruta opp er godt merket, i alle fall i nedre del. Oppover ryggen gikk det slakt og behagelig oppover, og flere ganger passerte jeg plakater med bibelske utsagn. Et sted passerte jeg til og med et tre med truser og bh`er som var hengt opp. :-) Etter en stund kom jeg over skoggrensa, og her fulgte jeg noen spor videre som visstnok forlot hovedstien som går mer mot høyre. Da jeg forstod at disse sporene muligens gikk en annen vei fant jeg ut at jeg kunne gå opp en snørenne som førte opp på vestryggen til toppen. Snøen var sånn passe hard slik at jeg kom meg fort opp på ryggen og fikk orkesterskue i alle retninger på min promenade opp til toppen. I vest var sola svakt oransje over storhavet, Rosendalsalper og Folgefonna lokket i sørøst og Gullfjellet kneiset på andre siden av dalen i nord. Dette ble en stor opptur i motsetning til sliteturen mot Høgafjellet tidligere på dagen!

Fantastisk utsikt fra Sveningen!

Skrev meg inn i boka før jeg returnerte ned samme vei, det gikk raskt ned snøfonnene mot stien der jeg kunne lange ut mot bilen. Jeg lurer på om jeg klarte å glemme igjen de røde fjellskoa mine da jeg forlot Øvredalen... Senere på kvelden ble det tid til et hyggelig besøk hos en tidligere kollega i Norheimsund før jeg møtte Øyvindbr (Øyvind Brekke) som kom med Haukeliekspressen. Takk for en fin tur!

2t 45min
845 hm
10,5 km

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.