Forsøk på Tindefjell og overnatting på Skålabu (09.05.2018)

Startpunkt Tjugen (40m)
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Besteigungen Havaldetreet (1.759m) 09.05.2018
Skåla (1.841m) 09.05.2018
Besuche anderer PBE Skålabu (1.830m) 09.05.2018
Skålatårnet parkering (40m) 09.05.2018

Møtte Gunnar morgenen 9. Mai på Skei i Jølster. Trivelig å sees igjen da det var lenge siden sist. Vår plan var å samkjøre videre til Loen der vi skulle prøve å bestige det utfordrende Tindefjellet, samt overnatte i den nye hytta Skålabu ved Skålatårnet. Med tanke på at været skulle være best i dag hadde vi store ambisjoner, og håpet å få til klatreturen på Tindefjellet denne dagen.

Gunnar klar for tur!

Med tunglastede sekker med klatreutstyr labbet vi oppover Skålastien i stekende vårvær. Vi hadde mye å prate om så det føltes ikke ut som lang tid før vi var oppe ved brua Sjingla på 650 moh. Her møtte vi på snøen, så vi la fra oss joggeskoene og fortsatte med ski på beina. Snøen bar overraskende greit tross høy temperatur, men oppover mot Skålavatnet fikk vi virkelig kjenne på vinden. Vanvittig kraftig var den faktisk. Jeg hadde sjekket værkartet, og der så det ut til at den kraftigste vinden skulle stoppe rundt Sognefjellet. Dette her var i alle fall noe helt annet enn frisk bris… Nesten storm i de verste kastene.

Liten rast ved Sjingla. Her var det på med skiene.
Det er i motbakker det går oppover.
I bakkene opp mot Skålatårnet.

Vi holdt et brukbart tempo og var oppe ved Skålabu etter fire timer fra bilen. Her la vi fra oss litt ting i hytta og tok lunsj før vi fortsatte videre mot Tindefjellet. Måtte først renne et stykke ned igjen på Skålabreen før det bar slakt oppover mot fortoppen på 1759. Vinden hadde fortsatt ikke løyet, men vi tok på oss klatreutstyret og jeg rigget klar for rappell fra snøanker (ski). Da vi skulle til å kaste ut tauet innså jeg at dette ikke var innafor. Det blåste alt for mye. Til tider var det vanskelig å stå på beina, tauet flakset i alle retninger og surret seg rundt løse steiner, i tillegg var det svært krevende å kommunisere. Dette var ikke en situasjon jeg hadde lyst til at vi skulle gå inn i. Beslutningen ble tatt i enighet, vi snur.

Norge er vakkert!
Snart oppe!
Room with a view!

Selvfølgelig litt surt og bittert, spesielt når man har drasset med så mye tungt klatreutstyr og nå står klar for å få litt skikkelig spenning. Det var jo dette som var grunnen til at vi la turen her. Men været la en demper på moroa denne gangen. I stedet reiste vi tilbake igjen til Skålabu der vi møtte en gjeng på 13 fra DNT Bergen som skulle gå Lodalen rundt. Jeg kjente Petter Bjørstad som var gjengens turleder, kjekt gjensyn. Til middag ble det tradisjon tro Spagetti à la Capri, og den gode samtalen. Varmt i overkøya denne natta, da ovnen ble sprengfyrt.

Skålabu og Skålatårnet.
Stryneskåla.
Videre mot Tindefjellet.
Skåla sees langt bak mot venstre.
Klart for rappell.
Tindefjellet sett fra fortoppen.
Ingen skam å snu.

Våknet til tom hytte og nydelig utsikt fra panoramavinduene. Tok en rolig frokost før vi rant ned igjen et stykke utpå formiddagen. Nå ventet en is på bensinstasjonen i Olden før vi kjørte tilbake igjen til Skei der vi tok farvel.

Ned mot bygda.

Takk for turen, Gunnar! :)

Video

Video laget av Gunski (Gunnar Aavik)

Kart

Benutzerkommentare

Takk for turen!

Geschrieben von Gunski 27.05.2018 22:08

Takke for turen Sondre. Som vanlig leverer du en flott turrapport og noen tøffe bilder!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.