Måneskinnstur på Olahansfjellet (29.01.2018)

Startpunkt Myklebustdalen (441m)
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tourlänge 1h 28min
Entfernung 4,6km
Höhenmeter 439m
Besteigungen Olahansfjellet (1.216m) 29.01.2018 18:59 Gipfel nicht erreicht

Atter et pudderdump på Vestlandet..! Hans og jeg var giret på å kjøre pudder. Vi bestemte oss for å vente til kvelden for å kjøre med lykt siden det var så flatt lys og snøvær på dagen. Vi reiste over til Jølster for å gå oppover mot Olahansfjellet. På parkeringsplassen i avkjørselen mot Myklebuststøylen kom jeg på at jeg hadde lånt bort skiene mine til en kompis som hadde en annen skostørrelse, og derfor var bindingene feilinnstilt. Heldigvis hadde Hans en leatherman, men med dette verktøyet tok det nesten en time å stille bindingene korrekt tilbake i min lengde. Heldigvis var det verdt strevet..!

Naturen hviler.

På vei inn mot stølen var det allerede noen foran oss som hadde brøytet spor. Det var tåke, men oppi skyene så vi plutselig noe lys til høyre for oss. Jammen var det folk som kom kjørende ned fra fjellet med lykt. Hans syntes det så ut som de bare falt ned fra himmelen. Det var tre karer fra Førde som var ganske så begeistret over forholdene. De meldte om fine forhold i toppen, og anbefalte ski-venstre ned igjen dersom vi var lokalkjent (noen ekle klippepartier enkelte plasser her).

Måneskinn og silkeføre.

Vi fortsatte videre oppover ryggen, og etter hvert kom vi over tåkehavet og fullmånen lyste vei for oss over hele fjellet. Magisk! Dette hadde vi ikke forventet i det hele tatt siden yr meldte økning i nedbørsmengder. Hvis det finnes en Gud, så tror jeg på det i natt. Det virket som hele naturen hvilte, og det var en enestående ro over landskapet nå på natten med det svake gjenskinnet i snøen fra månen. Vi ruslet opp til 900 moh, litt lenger opp enn det karene bak oss (som tok seg en ny tur opp) gjorde. Fra 900 og oppover fantes det ikke lenger trær.

Ned igjen fikk vi en fantastisk nedkjøring i flott og bærende puddersnø. Månen lyste så godt at man nesten ikke trengte lykt. Hans var ekstase siden de nye skiene og støvlene virkelig leverte varene. Euforisk stemning hele veien tilbake til bilen. Vi var egentlig gira på en ny tur opp, men siden Hans skulle kjøre hele veien tilbake til Bergen ble det dessverre knapt med tid.

Takk for turen, Hans! :)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.