Frudalen til Fjærlandsfjorden – fra fjell til fjord (03.01.2018)

Startpunkt Frudalen (520m)
Endpunkt Berge (200m)
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tourlänge 6h 00min
Entfernung 14,6km
Höhenmeter 1.000m
Besteigungen Kløvingahaugen (935m) 03.01.2018 15:35
Besuche anderer PBE Frudalstunnelen Parkering Øst (520m) 03.01.2018 11:08

En klassiker som en god del kjenner til er å gå fra parkeringen i Frudalen og renne ned til Berge ved Fjærland via nordsida på Frudalshesten. Denne dagen ville vi gå fra Frudalen til Berge, men via Nonsskareggi og Kløvingahaugen. Drømmen var solnedgang med Fjærlandsfjorden i kulissene.

Gustav på vei innover Frudalen.

Med på turen var meg, Gustav, Hans, Lukas og Øyvind (venn av Lukas). Dette var Øyvind sin første tur med randonnéski, så dette skulle bli spennende. Vi parkerte en bil ved Berge før vi kjørte opp med en annen bil til parkeringen i andre enden av Frudalstunnelen. Idet vi trasket oppover i Frudalen begynte det å sprekke opp i skylaget. Det så ut til at det kunne bli en brukbar dag dette her.

På vei opp fra Frudalsvatnet.

I bakkene like etter Storesteinen forlot vi sporene som førte oppover mot Frudalshesten. Vi tok sikte på nordøstflanken på Salen. Ganske bratt i nedre del, så vi valgte å gå med avstand opp dette henget. Øyvind sleit litt med fellene, men lot seg ikke skremme av den grunnen. Etter litt sportsteipfiksing var han i gang igjen. Ble imponert over formen hans, og at dette var hans første tur med randoski. Traverserte oss videre bort og ned på Frudalsvatnet. Vi begynte å komme litt i tidsnød i forhold til lyset, så vi måtte trykke litt mer på gassen. På vei opp til 1400-toppen mellom Nonsskareggi og Vikaeggene begynte det å blåse opp, og vel oppe på toppen overdriver jeg ikke hvis jeg sier det var kuling i kastene.

Nonsskareggi i det fjerne.

Fant noe ly bak en stein der vi kjapt tok av oss feller før vi begynte å skli nedover langs ryggen. Skiføret var ikke det beste oppe på ryggen, men kulissene var som forventet flotte med kontrastene fjell og fjord. Fjærland er jammen meg en perle! Lukas var uheldig og mistet den ene bambusstaven sin mens vi traverserte på sørsida av 1228-punktet. Den sklei nok nesten hele veien ned til fjorden.. Ikke nok med det, ned mot Kløvingahaugen løsnet den ene skien til Hans. Heldigvis stoppet den noen meter lenger nede..!

Nedkjøring mot Nonsskareggi og Kløvingahaugen.
Øyvind i god stil på sin første topptur!

Rakk akkurat å kjøre ned mot Bjåstad fra Kløvingahaugen før det ble for mørkt. I skogen var det nydelig og silkemyk puddersnø. Noe mindre enn i Sogndalsdalen og Jostedal, men mer enn nok til å kose seg. Vi misset en hogd linje som går litt lenger vest enn det vi kjørte i nedre del ved granskogfeltet. Går nok for den neste gang. Ved Bjåstad holder de på med anleggsarbeid, men de hadde heldigvis tatt kvelden slik at vi kunne liste oss diskret forbi arbeiderbrakkene før vi valgte å rusle til fots den siste bakken opp til Berge.

Fjærlandsfjorden <3
Snart nede på Kløvingahaugen.
Lukas i full fart ned skogen fra Kløvingahaugen.

Takk for en vanvittig bra tur, og ekstra imponert over Øyvind som tok seg vel opp og ned fra fjellet i dag! :)

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.