Høgruta Jotunheimen 3 etapper (10.04.2017)

Startpunkt Bessheim
Besuche anderer PBE Bessheim Fjellstue og Hytter (960m) 10.04.2017
Memurubu (1.005m) 10.04.2017
Glitterheim (1.390m) 11.04.2017

Sammen med kursleder Stig Anton Hordvik førte vi de tre første etappene av Høgruta Jotunheimen denne påsken. Møttes på Otta søndag 9. April der vi tok felles buss til Gjendesheim kl. 16.30. Kvelden ble brukt til middag, ferdråd og stegjernstilpassing.

Mandag 10. April – Bessheim til Memurubu via Bessvatnet

På grunn av lite snø i Øst-Jotunheimen ble vi shuttlet til Bessheim der vi kunne starte med ski på beina. Det var meldt mye vind i fjellet, så vi valgte å ikke ta turen opp på Besshøe. Ruslet først opp til Bessvatnet, videre til vestenden av denne og ellers for det meste langsmed besseggenstien videre til Memurubu. Mye avblåst, så ble en del skibæring. Det var gløtt av sol, relativt mildt, men en del vind denne dagen. En deltaker slet litt med gnagsår, men fikk ordnet det etter hvert. Ei annen sleit med en begynnende influensa og gikk tilbake til Gjendesheim via vannet neste dag. Ble middag, sjakkturnering og hygge på Memurubu utover kvelden.

På vei over Bessvatnet med Besshøe i kulissene.
Knutshøe synes i bakgrunnen.
Mot Besseggen.
Ble litt skibæring.

Tirsdag 11. April – Memurubu til Glitterheim via Surtningssubrean

Ruslet oppover Hestbekken til Hesttjønne. Noen gikk opp i venstre flanke før vannet (skulle hatt skarejern), og andre bærte skiene direkte opp elva og opp gjennom en skavl. Fra Hesttjønne bikket vi over en kul og rant ned mot Øvre Russglopet. Jeg tok sikte mot den tydelige morenen nedenfor Surtningssubrean og valgte å bære skiene opp denne et stykke før vi bikket inn mot breen. Grunnen til at vi valgte å gå breen var pga vind på toppene og dette ville trolig være et mer skjermet alternativ.

Surtningssubrean - et mektig syn!
Oppunder Surtningssubrean.
Solkrem er viktig.
Lunchtime.
På vei oppover Surtningssubrean. Gjendealpene synes i det fjerne.
På toppen av Nestaustre Surtningssue.
Mot Surtningssue fra den nestaustre.
Nedkjøring på nordøstsida av Surtningssuoksle (2222 moh). Glittertinden sees langt der bak.
Bratt i nedre del mot Blåbrean. Greit å ha et tau å holde i.

Tok lunsj i sola oppunder breen. Her tok vi på oss sele og skarejern før vi ruslet oppover breen. Holdt godt ut i venstrekant i nedre del før vi etter hvert gikk mer inn mot midten. Øverst ved konveksen kan man velge å holde hardt mot høyre eller hardt mot venstre. Begge deler går fint, men vi gikk mot venstre denne gangen for sikkerhetsskyld. Artig oppstigning i spektakulære omgivelser. Etter dette gikk vi en tur bort på Nestaustre Surtningssue som byr på en litt luftig opplevelse, ikke alle ønsket å gå bort så en del ventet igjen ved skiene.
Tida gikk fort, så vi måtte videre mot Glitterheim. Et par av deltakerne var ganske så slitne denne dagen. Av snøhensyn rant vi den bratte breen ned nordøst for Surtningssuoksle (2222). Nederste delen var så bratt at her valgte vi å gå med stegjern og isøks, i tillegg til et lite støttetau. Er det skikkelig pudder er det en helt annen sak. Møtte mange andre som også var på tur her denne dagen.

Flanken sett nedenfra.
Videre ned mot Blåbrean og bort mot Styggehøe.
Sporene våre ned fra Surtningssuoksle.
Tilbakeblikk mot Surtningssue.
Ned mot Glitterheim.

Resten av turen gikk via kvisteløypa sørøst for Styggehøe og ned til Glitterheim. Langdrygt, så mange var glade for å komme fram denne dagen. Utrolig god mat og god stemning på Glitterheim, som alltid! :)

Onsdag 12. April – Glitterheim til Visdalen via Glittertinden

Vår siste etappe gikk over selveste Glittertinden. Vi startet kort tid etter frokost som vi fikk servert kl. 07.30, og kl. 08.15 var vi i gang med turen. Det var dårligere sikt denne dagen, men heldigvis ikke så mye vind. Turen opp mot toppen via vestsida av Glitterbekken føltes evig lang ut for enkelte.

Opp bakkene mot Glittertinden.
Pudder ned renna sør for Glitteroksle.
Turen avsluttes i Visdalen ved Heimresætre.

Vel oppe på toppen gjaldt det å holde god avstand til skavlen på nordsida før vi etter hvert kjørte ned i vest via renna sør for Glitteroksle. Nydelig pudderføre her! Denne gangen valgte vi å kjøre videre langs nordsiden av Skauta og ned skogen til Heimresætre. Dette var en overraskende fin avslutning og helt grei skog å kjøre gjennom på gode forhold. Her slapp vi å stake og skøyte like mye som man ofte gjør hvis man avslutter på Spiterstulen. Her nede plukket minibussen oss opp og kjørte oss tilbake til Otta, akkurat presis til at jeg rakk toget tilbake til Oslo.

Takk for noen fine dager på tur! :)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.