Chamechaude - ultratopp ved Grenoble (16.10.2016)

Startpunkt Col de Porte (1.319m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 2h 17min
Entfernung 7,5km
Höhenmeter 763m
Besteigungen Chamechaude (2.082m) 16.10.2016 13:10

Ny hviledag på min og Øyvind sin klatreferie i Italia og Frankrike. Etter noen klatredager i Volx og Orpièrre reiste vi nå videre mot Grenoble for å få med oss ultratoppen Chamechaude. Først tok vi en tur innom sentrum i Grenoble for å handle litt mat. Vi hadde hørt av beboere at dette var en ”shitty place”. Kanskje ikke verdens vakreste by, men den geografiske plasseringen i forhold til fjell og natur er upåklagelig.

Utgangspunkt for turen mot Chamechaude i bakgrunnen, fra Col de Porte.

Kjørte deretter litt nordover og parkerte ved skisenteret på Col de Porte. Siden det var søndag og finvær var vi ikke de eneste som hadde tenkt oss på tur. Parkeringsplassen her krydde av biler! Det var meget god sti og greit merket hele veien til topps i passe bratt stigning (se GPS-track).

Barisfaktor!
På toppen med Mont Blanc i det fjerne.
En lite sjenert alpekråke.

Turen går gjennom både skog og snaufjell og toppen byr på fantastisk utsikt med Mont Blanc i kulissene. Vi gikk i raskt tempo og brukte en snau time fra bilen til topps. Det siste partiet før toppen må man forsere et noe bratt klyvepunkt, men her er det tilrettelagt med vaier og trinn, så fjellvante vil ikke ha problemer med dette.

Toppunktet på Chamechaude.
Øyvind med Grenoble i kulissene.
Retur ned igjen mot Col de Porte.

Returen gikk overraskende greit og raskt, og vi tok lunsjpikniken rett som det var på asfalten på parkeringsplassen. Fikk mange artige blikk, men slik er jeg og Øyvind allerede vant med. Videre ventet en lenge kjøretur sørover mot Correns hvor vi skulle tilbringe de siste dagene av ferien.

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.