Leirdalen med High Camp (30.04.2016)

Startpunkt Tunsbergdalsdammen
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tourlänge 4h 00min
Karte
Besteigungen Grøndalseggi (1.423m) 30.04.2016

Føringstur under High Camp Turtagrø. Ble busset fra Turtagrø til Leirdalen der jeg hadde ansvar for en gruppe på rundt 10 personer sammen med Halvor. Iver fikk være med som observasjonspraktikant.

Gaupnefjorden kommer til syne.

Startet fra Tunsbergdalsdammen og gikk oppover mot Grøndalseggi. Det var mange andre i dalen denne dagen, så for å kunne gå litt for oss selv valgte vi å følge ryggen ut mot Gråmerri. Her blåste det noe mer, men utsikten var dog bedre ut mot Gaupnefjorden. La inn noen læringsmomenter som for eksempel svingteknikker (lappekast og s-sving), oppdemte magasiner, lokalgeografi og vindtegn i snøen.

Opp mot Grøndalseggi.

Tok en god lunsj bak en lemur som vi lagde av snøblokker kombinert med vindsekk. Været var så som så, men snøen var mindre vindpåvirket her enn i Hurrungane på skjermede plasser. Kom oss helt opp på Grøndalseggi. Gikk nok en litt unødvendig bratt vei opp, for mange fikk problemer med lappekastene her, noe som fort tar tid.

Folk borte ved Nonskar og Hest.

Nedkjøringa ble fin og gikk via hytta på Skaret. Vel nede fikk vi høre om skredulykken på Steindalsnosi. Utrolig trist hendelse, men vi er alle mennesker, og mennesker gjør feil. Det er ikke snakk om hvis, men når. Denne episoden var maks uheldig, og jeg tror det ikke er veldig mange som kunne forutsett at nettopp det ville skje med det veilvalget den gruppen hadde gjort.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.