Engjadalen rundt (27.04.2016)

Jagershaugen (1.392m) 27.04.2016 13:58
Vorfjellet (1.210m) 27.04.2016 13:58
Besuche anderer PBE Engjadalen p-plass (451m) 27.04.2016 13:58

Bestemte meg for å gjennomføre en rask langtur i nærområdet. Fant ut at fjella rundt Engjadalen kunne være en fin plass å gå, og dessuten var det flere topper her jeg enten ikke hadde vært på eller hadde opplevd å stå på i fint vær.

Parkeringsplassen like før Ris.
Vorfjellet kommer til syne.

Startet fra parkeringsplassen som er på høyre side der man kan svinge til venstre mot Ris. Herfra "bootet" (gikk til fots) jeg opp veien til parkeringsplassen like før Ris (kan kjøres imot bompenger) der jeg tok på meg skiene.

Mot Vangsen og Fivlenosi fra Vorfjellet.
Toppen av Vorfjellet med ikoniske Hest i bakgrunnen.

Fulgte ryggen opp mot Vorfjellet via Jargolnipa. Det var en skikkelig varm dag. Opp til ca. 900 mog var det slusj/skaresnø, men høyere oppe var det tørrsnø som var lett vindpåvirket. Slet dessverre litt med gnagsår og måtte fikse en del med føttene/skoene/sålene undervegs for å ha det komfortabelt. Føtter til besvær altså! Men de må man ta vare på dersom man skal være mye på tur.

Tilbakeblikk mot Vorfjellet fra Heggedalsvatnet.
På Fivlenosi med utsikt nordover.

Første topp var Vorfjellet. Herfra kjørte jeg ned nordsida til Heggedalsvatnet. Havnet inn i et brattheng som er vanskelig å se på kartet. Anbefaler å holde mer vest enn det jeg gjorde, spesielt hvis du går alene på lagdelt vintersnø. Skøytet over vannet før jeg fortsatte med feller i retning Fivlenosi. Det tok lenger tid å komme seg dit enn hva jeg trodde. Hadde bestemt meg for å gå i høyt tempo helt til jeg nådde varden, men kom nå fram til slutt.

Tilbakeblikk mot Fivlenosi fra Jagershaugen.
Mot Grånosi fra Hellesetvatnet.
Jagershaugen og Hurrungane i kulissene, sett fra oppstigningen mot Grånosi.

Tok en matpause på toppen og nøt den flotte utsikten som var her oppe. Deretter staket jeg på noen hundre meter før jeg sklei ned ryggen til sadelen mot Jagershaugen. Sprang opp på Jagershaugen en tur. Første gang jeg har vært der. Neste mål var å komme seg over til Grånosi. Rant ned på Hellesetvatnet og fulgte en ryggformasjon vendt mot nordøst til toppen.

Utsikt mot sørvest fra Grånosi.
Utsikt mot vest fra Grånosi. Vorfjellet i forgrunnen.
Fjernutløste et str. 1,5 skred i nordside på Grånosene.
Skredet gikk på et svakt lag av kantkorn over skarelag.
Skytende sprekker, et faretegn som tyder på ustabil snø og god forplantningsevne i det svake laget.

På Grånosi ble det nok en matpause før dagens siste topp stod på programmet. Kom meg ned til sadelen mot Grånosene og begynte på den siste oppstigningen. Under oppstigningen fjernutløste jeg et flakskred i en nordvendt helning på ca. 1060 moh. Skredet var strl. 1,5 med bruddkant på 30-40 cm. Skredet gikk på et svakt lag av kantkorn over skarelag. Det overliggende laget var pennfast bunden finkornet snø. Interessant å se på, og skremmende hvor fort kantkornprosessen kan skje dersom forholdene ligger til rette for det. Ulykken som skjedde i Aurland omtrent på samme tidspunkt viser nettopp dette. Tricky forhold nå, og det anbefales generelt å holde seg unna skredterreng i de utsatte sektorene.

Hurtig blokktest med stav.
Fagert utsyn over Lustrafjorden fra Grånosene.
Utsikt mot sørvest fra Grånosene. Fint? Å ja! :)

Kom meg opp på Grånosene. Tok et par bilder ut mot Lustrafjorden før jeg fikk et fint renn ned mot Eggastølen og ut til bilen. Ganske slushy det siste stykket, men det gikk greit å kjøre på ski likevel. Ble en bra og fin økt i flott natur!

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.