Store Ringstinden (16.04.2016)

Entfernung 16,1km
Höhenmeter 1.111m
Besteigungen Store Ringstinden (2.124m) 16.04.2016 10:04

Føringstur til Store Ringstinden med Gunnar og Terje. Kjørte fra Sogndal på morgenkvisten og parkerte ved munningen av Ringsdalen rundt kl. 10. Været var fint, og det så ut til å bli enda finere utover dagen. Det hadde kommet 3-6 cm tørrsnø dagen før som lå løst over et hardt skarelag opp til 1100 moh, og et dekke med stort sett stabil snø høyere oppe.

Innover i Ringsdalen.
Nærmer oss første bratte parti.

Turen innover dalen gikk lett og fint. Hadde med meg to virkelig spreke karer, så det var vanskelig å holde tempoet nede. Merket selv at jeg fortsatt var sliten etter langturen på tirsdag, så jeg hadde ingen behov for å gå fort i alle fall. Tok en liten gjennomgang av sender/mottakere inne i dalen, og snakket ellers litt om skredlære, bauteteknikker og ferdsel på snødekt bre.

Gunnar med selveste toppen - Store Ringstinden i kulissene.
Nok et bilde av toppen.
Stølsmaradalstinden sett fra Gravdalsskar.
Store Dyrhaugstinden i bakgrunnen.
Lumske sprekker rundt 1950 moh.
Nærmer oss siste bakken mot toppen.

Opp det bratte partiet før breen var det såpass hardt at vi valgte å gå opp her til fots. Ved brekanten tok vi en god lunsjpause før vi tok på oss klatreselen og trasket videre. Vi var ikke alene på fjellet i dag, så det var det bare å innstille seg på. Oppe på breen i venstrekant sett nedenfra rundt 1950 moh observerte vi noen åpne bresprekkhull som det er viktig å være observant på framover. Dersom disse hullene føyker igjen kan det bli meget skummelt. Det er noe mindre snø enn normalt her i år.

Gjengen på toppen av Store Ringstinden.
Store Austanbotntinden - kanskje fra sin fineste profil?
I retning mot Storen i det fjerne.
Undertegnede på vei ned fra toppen.
Fin skikjøring ned igjen.

Siste flanken til topps valgte vi å gå til fots. På toppen fikk vi fantastisk utsikt utover Hurrungane, og da med spesielt Store Austanbotntinden som det store blikkfanget. Kanskje toppens råeste vinkel dette her! Satt på toppen en stund før vi bestemte oss for å kjøre ned igjen. Fant de plassene der vinden hadde herjet minst, og der fikk vi også god snø. Sola hadde tatt noe mer i den bratte flanken nord for breinnsteget, så nå gikk det greit å kjøre kontrollert ned der vi hadde gått til fots i stad. Videre ble det hockey, staking og skøyting ut til bilen før en velfortjent afterskipils på Turtagrø ventet.

Takk for turen, karer! :)

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.