Isklatrekurs i Hemsedal (13.02.2016)

Tourcharakter Eisklettern
Karte
Besuche anderer PBE Kvinnebekken 13.02.2016
Rjukandefossen 14.02.2016

Helgen 12.-14. februar holdt jeg nybegynnerkurs i isklatring i Hemsedal for DNT Fjellsport Oslo sammen med kursleder Bjørg og aspirant Eivind. Det ble en trivelig helg med 7 spreke og ivrige deltakere som var godt fornøyd med kurset.

Fellesbilde!

Møtte deltakerne fredag kveld på Moen camping der vi introduserte hverandre og litt praktisk informasjon, samt tilpassing av stegjern og utstyr. Lørdag holdt vi til på Kvinnebekken like nord for sentrum. Et fint felt med relativt kort anmarsj og som Rune Abrahamsen har tilrettelagt for kurs med blant annet kjettinger til topptaufester osv. Denne dagen gikk stort sett til stegjernsteknikk, økseteknikk og bevegelsesteknikk. I tillegg gikk vi gjennom rappell, etablering av topptaufester, isskruer, vurdering av iskvalitet og risikomomenter. Det ble mye tid til å klatre fra kl 9-17. Forholdene var fine, men litt sprø is og lave temperaturer. På kvelden ble det kos og god stemning med felles tacomiddag. Søndag som for øvrig var på min egen bursdag dro vi til Rjukandefossen. Her ble det repetisjon av topptaufester med isskruer og trær. Resten av dagen fikk deltakerne prøve å klatre på led med topptaubackup.

Påskestemning i Hemsedal.
Rappell er moro.
Rjukandefoss.
Topptauing.
Bratt is med gode hooks.
Spreking!
Kaldt og trolsk.
Hvor mye tåler abalakoven?

Avslutningsvis demonstrerte vi kort hvordan man kan lage en abalakov for rappell eller topptaufeste. Deltakerne prøvde også å dra løs abalakoven med et tau samtidig som vi hakket vekk is. Konklusjonen er at det er ikke mye is som skal til for at den tåler mye, såfremt iskvaliteten er god.

Kursplan:

Mål DNT: Gjøre deltakerne kompetente til å kunne ta seg fram på enklere klatreturer i is. De skal ha kjennskap til bruk av sikringsutstyr for is, taulagsrutiner, kommunikasjon og rigging av topptau.

Mål slik jeg ser det:

Målgruppe: Deltakerne må ha grunnleggende kjennskap til klatring fra før. 18 år og oppover

Krav til deltagerne: Skal kunne sikre fra før.

Krav til instruktørene:
Klatreinstruktører med betydelig is klatre erfaring leding og topptau.

Fredag klokken 20:00 12. februar i samlingsrom på Moen camping

Antall timer: 2

Tema: Innledning

- Velkommen til kurset og velkommen til Hemsedal
- Presentasjon av instruktører og deltakere og forventningsavklaring: Klatreerfaring ute og inne, hva forventer du av kurset og hva ønsker du å sitte igjen med etter kursets slutt, justering av forventninger og relitetsorientering av instruktører. Kartlegging/opplysning om sykdommer og skader. Opplysning om at vi som instruktører kan ha ulike meninger, men der diskusjoner dukker opp vil vi prøve å «lande» det.

- Gjennomgang av kursprogram og praktisk informasjon
- Gjennomgang av risikohåndtering (hvordan oppfører vi oss på cragget, pass på økser/stegjern/tau, vårt ansvar som instruktører og deres ansvar som deltakere -si ifra om ikke happy, følge våre anvisninger etc). Obs ved nedfiring, ankelbrudd, skarpe kanter etc.

- Sporløs ferdsel
- Hva har man med seg i sekken under isklatring?
- Utstyr og tilpasning. Gjennomgang av fellesutstyr som tau, slynger, isskruer etc.

Lørdag 13.februar

Antall timer: 9

Tema: Innføring i utstyrsbruk, sikkerhet, klatring, rapell og gjennomgang av topptaufester

Økt 1 (3 timer):

• Lese fører, finne fram, etablering på crag (sikker sone, klatresone, når på hjelm, når på stegjern etc)
• Festing av topptau for to instruktører, gjenværende hjelper til med utstyr
• Gjennomgang og bruk av stegjern og økser, buldre rundt foten av isen

- Klatre og bevegelsesteknikker, strake armer, hvileposisjon etc.
- Grunnprinsipper innen fotarbeid; gå bredbent, fransk teknikk, fronttaggeteknikk, hæl ned etc.
- Grunnprinsipper innen økseteknikk; armbevegelse, sving i håndleddet, hooke etc.
- Kan deles opp i tre grupper eller gjøres felles.

• Klatring på topptau

- For å få varmen + gi oss som intruktører en tilbakemelding på sikringsteknikken hos deltakerne).
- Repetere taurop, kommunikasjon og sikring. Hva er spesielt for sikring ved isklatring
- Posisjon.
- Komme med teknikktips og bevegelsesteknikk underveis.
- Fokus: Få alle deltakerne opp og gå på sikringsteknikk og klatring med isutstyr.

Økt 2 (2 timer):

• Rapell:

- Demonstrasjon på bakken av instruktør
- Hver deltaker rapellerer fra toppen (1 instruktør hjelper til med innfesting ved utfiringssted, 1 instruktør står på bakken med kontroll på tau). Klemknuteslynge skal benyttes. Sikringsslynge ved standplass.
- Resterende deltakere klatrer på egenhånd ved hjelp av instruktør

Lunsj

- Temaer under lunsjen: Ulike typer stegjern og økser, annen utstyrsprat

Økt 3 (3 timer):

• Vurdering av is og iskvalitet. Forståelse av vær og temperatur og dennes påvirkning på isforhold.
• Plassering av isskruer:

- Valg av sted mtp iskvalitet, vinkel på isen, spenninger i isen
- Demonstrasjon + prøve selv under veiledning fra instruktører

• Topptaufeste:

- Hva er det og hvordan gjøres dette på ulike crag
- To uavhengige fester, avstand, prinsipp for utveksling, utfordringer mtp topptaufeste i is, hvilken type feste ønsker vi helst.
- Rigging av topptaufeste med isskruer (demonstrasjon + hver deltaker prøver selv).
- Rigging av topptaufeste ved bruk av trær (demonstrasjon + hver deltaker prøver selv).

• Rigge ned tau og pakke sammen utstyr
• Oppsummering og gjennomgang av dagen (på hytta?)

Felles middag lørdag. Ansvarlig: Eivind

Søndag 14.februar

Antall timer: 7

Tema: Veivalg og retur

Mengdeklatring og muligheter for å prøve seg på å lede

Økt 1:

• Deltakerne er med å rigger topptaufester
• Topptauklatring/komme i gang
• Klatring på led for de som ønsker

- Ved klatring på led skal det til enhver tid være en instruktør i tau ved siden deltakeren

• Momenter underveis:

- Veivalg i fosseis.
- Sikring og plassering av isskruer
- Vurdering av is underveis.

Lunsj

Økt 2:

• Gjennomgang av abalakov
• Nedrigging
• Felles oppsummering og avslutning (senest klokken 14:00 ved campingen)

Ellers:

- Handling ved ulykke
- Vær oppmerksomme på sikringsfeil, slurv etc og ta dette så tidlig som mulig på en god måte.
- Ved leding skal det være en insruktør hengende ved siden av
- Alle instruktører skal ha med førstehjelpsutstyr

Takk for et trivelig kurs! :)

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.