Kommunetopper ved Kristiansand dag 1 (18.09.2010)  4

Kaldåsknipa Vestskråning (487m) 18.09.2010
Spjotheia (278m) 18.09.2010
Svolheia (315m) 18.09.2010

Pappa har tydeligvis blitt inspirert av mine kommunetoppraid i det siste, og denne nå hadde han planlagt å ta seg fri en hel uke for å bare ta kommunetopper! :-) De to første dagene var helgedager så de ble jeg med han på, og de skriver jeg fra her. Vi kjørte tidlig lørdag morgen fra Asker mot Kristiansand med en pit-stop innom Risør for å sende båtmotoren vår der nede på service. Kom dermed sent i gang, men det hindret oss ikke i å nå våre ambisjoner!

Spjotheia i Søgne

Første topp ble Spjotheia i Søgne kommune. Parkerte ved bommen mot Skuggedal ved Røyrvatnet. Stod overraskende nok et skilt mot Spjotheia her. Herfra syklet vi innover i Skuggedalen og håpet å finne en sti fra veien et sted. Fant ut at dekket til sykkelen min nesten var punktert så jeg prøvde å gjøre meg så lett som mulig innover den delvis humpete skogsveien. Vi klarte å sykle for langt og måtte snu. Satte fra oss syklene et sted langs veien og gikk direkte innover mot toppen. Fine sva i starten noen steder før lyngstubber resten av veien. Like vest for toppen fant vi en fin sti til Spjotheia. På bakken fant vi også et kart med inntegna ruter for hvor stiene til Spjotheia går (se bilde). På toppen var det grei utsikt sør- og vestover. I tillegg var det plassert to store avstøpte ”ølflasker”! Lurer på om de brukes til grill? Returnerte samme vei. 4 km langt.

Svolheia i Mandal

Kjørte til gården Norum og spaserte rett over bondens jorder i retning Svolheia. Vi var ekstra på vakt etter å ha hørt rykter om lumske måsadotter i området http://wwv.no/norwegian.asp?subpage=7&ReportId=805&KommuneId=165 Heldigvis slapp vi uskadd unna i dag! Fant ingen spesiell sti til toppen så vi gikk rett opp i granskogen til den. Fin utsikt nordover. Samme vei tilbake bortsett fra at vi fulgte ei kjerrevei tilbake til Norum fremfor den frekke varianten over dyrka mark. 2km langt.

Bronehei Østskråning i Lindesnes

Parkerte ved Vestre Støle og syklet en humpete vei på nordsiden av Langevatnet. Det var skiltet om Folkesti til høyre, men vi ignorerte dette og tenkte at en topp som Bronehei ville vel ingen være interessert i å lage folkesti til. Satte fra oss syklene ved et rødt hus som ikke akkurat passet inn i omgivelsene utseendemessig. Prøvde å følge langs vannet et lite stykke til før vi dreide mot høyre til toppen. Kom inn på en sti helt på slutten som førte til toppen. Kommunetoppen i Lindesnes ligger ikke helt på toppen av Bronehei, men i østskråningen. Her var det bygd en stor varde laget av elever ved Vigmostad skole i år 2000. Ganske fin utsikt også! Stakk også bortom høyeste pkt på Bronehei før vi returnerte. Fulgte stien tilbake som faktisk viste seg å være folkestien som det stod skilt til. Skar ut av stien etter hvert fordi syklene våres lå ved veien. 3,5 km langt.

Kaldåsknipa og Kaldåsknipa Vestskråning i Lyngdal og Farsund

Etter Bronehei bar det ned til E39 og Lyngdal før vi satte kursen mot Kaldåsknipa. Denne toppen så vi godt fra både Bronehei og hovedveien med sin høye antenne på toppen. Det går en anleggsvei til toppen som er stengt med bom. Vi syklet opp denne veien til antenna. Det ble et slit da giret hang seg opp og ikke ville gire ned i første drev. Høyeste punkt ligger noen meter nord for antenna på 504 moh. Gikk bort dit før vi gikk ned i vestskråningen og høyeste punkt i Farsund. Fantastisk utsikt fra toppen i alle fall, både mot indre Agder og utover bla. Listalandet og havet. Synd det bare blåste litt surt. Da vi syklet ned igjen registrerte jeg noen flotte potensielle klatreklipper nord for toppen! 4,5 km langt.

Alle campingplassene ved Lyngdal var i praksis stengt for sesongen så det endte opp med at vi kjørte til Storåker i Songdalen der jeg sov i telt og pappa i bilen. Utrolig fin stjernenatt som ga en fin anledning for livsfilosofiske tanker...

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.