Elgshøgda i Skaun (26.11.2015)

Tourcharakter Wanderung
Tourlänge 1h 00min
Entfernung 5,0km
Höhenmeter 162m
Besteigungen Elgshøgda (537m) 26.11.2015

I forbindelse med et foredrag og julebord i Trondheim benyttet jeg anledningen til å raske med meg noen nye kommunetopper i slengen. Kom kjørende fra Sogndal på onsdag og la meg til i bilen på en isete parkeringsplass i enden av veien øst for Solsjøbygda, utgangspunktet for turen til Elgshøgda som er kommunetoppen i Skaun.

Skiltet mot Elgshøgda.
Toppen skimtes langt der bak.

Startet neste morgen i lett snøvær. Fra parkeringsplassen var det skiltet skiløype mot Elgshøgda. I terrenget lå det rundt 10 cm med snø. Hadde ikke ski, så turen ble til fots. Fortsatt litt lite snø til å gå på ski her. Innover myrene var det akkurat ikke blitt tæle, så brøt litt igjennom her og der dessverre.

Skaun sin høyeste topp!
Utsikt vestover.

Elgshøgda dukket etter hvert opp, og turen gikk for det meste flatt innover på myrer før det så smått bratnet til siste biten. Fulgte en sti inn i skogen der skiløypa deler seg. Stien førte opp til ei rød lita hytte før den dreide mot venstre til topps. Fin utsikt! Hadde grei sikt selv om himmelen var gråhvit. Trollheimen kunne skimtes i sør, og Fosen i nord. I grunn var det helt greit vær for denne typen tur. Er jo litt stemning med lett snødrev også. Retur samme vei som fram. Gikk med høye jaktsko, så marsjerte hele veien i bra tempo.

Kart

Benutzerkommentare

Ikke tæle

Geschrieben von Gråbein 30.11.2015 18:53

Lett på tå må du dog ha vært over alle myrene, utifra farten å dømme. Var jo 10 plussgrader her om dagen. Blir dårlig skiføre av slikt!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.