Store Hånosi - lenger enn forventet (21.08.2015)

Startpunkt Rikheim Golfbane (72m)
Tourcharakter Jogging
Tourlänge 4h 43min
Entfernung 18,7km
Höhenmeter 1.864m
Besteigungen Store Hånosi (1.836m) 21.08.2015

Etter skolen på fredag skulle jeg kjøre helt til Risør for å tilbringe noen late dager med familien. For å gi meg selv enda bedre samvittighet til å ta det med ro ble det en pit-stop i Lærdal for å bestige Store Hånosi. Jeg hadde nok tatt meg litt vann over hodet da jeg trodde dette kun ville bli en grei joggetur på 2-3 timer. Dette ble en tyngre tur enn forventet.

Stølen Senddalen.
Tilbakeblikk ned Senddalen mot Lærdal.

Parkerte ved Rikheim golfbane, og allerede før start begynte jeg å få magetrøbbel. Dette var starten på det som sannsynligvis var en matforgiftning, og det tok en hel uke før jeg var bra igjen… Jeg fulgte stien oppover Senddalen og jogget sammenhengende i ca. 550 høydemeter før jeg måtte ta en pause. Fin sti opp her, men noe begrodd enkelte plasser med en del brennesle. Mange lokale navneskilt her oppe også.. Deretter jogget jeg nesten opp til brua før stølen Senddalen, men nå måtte jeg på do igjen og var helt utkjørt. Hadde kun med en liten new energy sjokolade, og kroppen var helt tom.

Buforskori. Går visst en sti der oppe også, men den var ganske utydelig.
Toppen i sikte.

Det hjalp ikke på motivasjonen at jeg mistet stien fra Senddalen og opp mot Bøahytta. Mye baksing opp i bratt kratt- og bjørkeskog før jeg omsider kom meg tilbake på rett spor. Like etter jeg kom inn på stien forlot jeg den igjen og siktet meg rett mot toppen på Store Hånosi.

Reinsdyr sett på 1600 moh.
Store Hånosi nærmer seg med stormskritt.
Elva som forsvant inn i steinura.

Var et godt stykke herfra til toppen. Passerte en reinsflokk på snaut 1600 meter. Sikkert over 100 reinsdyr. Etter mye trasking i til dels kjølig motvind nådde jeg til slutt toppen og var glad for det. Hadde brukt 2t 45min opp hit, så en god del mer enn forventet. Dessverre ganske disig sikt tross godværet. Utrolig varmt i lavlandet, men ganske kjølig her oppe. Ble sittende rundt et kvarter før jeg tok fatt på returen.

Toppvarden.
Utsikt i retning bla. Blåskavlen.
Utsyn nordover fra Store Hånosi.

Hadde ikke mye energi til returen, men ved å skru på autopiloten kom jeg meg dog ned også med en og annen dopause. Snøfonner i de øvre partiene hjalp en god del. Nå fulgte jeg riktig sti ned til Senddalen og videre ned den lange bakken til Rikheim. Fikk fart på beina på slutten og ville bare komme meg inn på doen ved golfbanen. Ble en sen ankomst i Risør og oppholdet mitt ble nok preget av litt vel mye avslapning enn det jeg hadde håpet på..

Kart

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.