Geitebotsfjellet i Gaular (05.07.2015)

Startpunkt Myravatnet (447m)
Tourcharakter Bergtour
Tourlänge 4h 26min
Entfernung 11,1km
Höhenmeter 1.038m
Besteigungen Geitebotsfjellet (1.360m) 05.07.2015

Vel tilbake i Sogndal måtte søndagen utnyttes som turdag i det varme og fine været som snart ville takke for seg. Fattern var i området og ville gjerne bli med, så vi bestemte oss for å ta en tur på Gaularfjellet for å gå på kommunetoppen i Gaular, Geitebotsfjellet. Vi var noe spente på snøforholdene, men satset på å klatre turen til fots.

Start ved Myravatnet.
Inn mot Skålebotnen.
Fra Knausen og videre mot toppen.

Parkerte i en lomme sørvest for Myravatnet. Her var det grønt og frodig, men høyere opp på Gaularfjellet var det mer enn nok snø til at man stå på ski en god stund til. Herfra fulgte vi sti som går mot sætra Skålebotnen til vi var oppe på 720 moh. Videre opp mot Knausen via de bare flekkene som fantes. Omtrent 50/50 snø og barmark her oppe, så det passet bra med tanke på at snøen er kjekk å bruke på tur ned. Måtte litt ned igjen fra Knausen, og etter dette fulgte vi stort sett bare rygger hele veien opp til toppen. Siste hundre høydemeterne gikk stort sett på snø som var overraskende fast og fin!

Bæ, bæ, lille lam! :)
En pust i bakken.
Utsikt mot øst.
På 1354-toppen. Høyeste punkt er høyre pukkel i bakgrunnen.

Kom oss opp på toppen, men høyeste punktet ligger faktisk 160 meter sørvest for 1354-punktet. Vi målte høyeste punkt til å være fem meter høyere, altså 1359 moh. Det sletter i alle fall all tvil om hvilken topp som er høyest i Gaular av Geitebotsfjellet og Skarfjellet. Flott utsikt fra toppen! Tok oss generelt god tid i dag med flere pauser på vei opp, og på toppen. Været var varmt og deilig, så hvorfor stresse?

Undertegnede på toppen.
Utsikt sørover mot Høyangers høyeste fjell.
Pappa på toppen av Geitebotsfjellet. Utsikt vestover.

Turen ned igjen gikk lett og ledig langs snøfonner stor deler av veien. Rotet meg borti noen bratte partier de siste hundre høydemeterne mot Skålebotnen, så bedre å gå ned i skaret mot Knausen før man eventuelt tar seg ned. Vel nede ved bilen ble det et forfriskende bad i Myravatnet før vi vendte nesa tilbake mot Sogndal.

Retur langs mjuke snøfonner.
Grønt og frodig i dalene.
En frisk dukkert hører alltid med!

Takk for turen!:)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.