Muskrat rambles (13.07.2022)

Ascents Storehorn (1,482m) 13.07.2022

Muskrat rambles

Fin, lavterskel rute på Storehorn. Totalt 3 taulengder (eventuelt 4 om man velger å gå den siste sikret, men det er enkel klyving).

Veien opp til parkeringen på grusplatået var ikke helt rett frem å finne, men føreren for Hemsedal har en ok forklaring. Verdt å nevne at veien blir ganske dårlig det siste stykket. Vi pungterte faktisk første gang vi skulle hit, og valgte derfor å parkere litt lenger ned denne dagen.

Første taulengde har et morsomt overhengende opptak i starten (finnes to varianter, men denne så mest interessant ut). Utover dette er resten av taulengden svært enkel klyving. Ville gradert opptaket 4.

Andre taulengde følger ett sva-dieder. Vi valgte derimot å klatre i veggen, da dette så ut som morsommere klatring.

Birgitte leder andre taulengde

Tredje taulengde traverserer først ut til høyre og opp et sva, før man skal opp en slags kamin, som er cruxet på ruta (4+). Avslutningen på denne taulengden var virkelig morsom.

Birgitte følger på siste del av tredje taulengde

Alt i alt en morsom og lavterskel rute i fast fjell med gode sikringsmuligheter.