Grøhøe 2014 m.o.h. (10.10.2021)

Ascents Gråhøe (2,014m) 10.10.2021
Visits of other PBEs Steinbrua Billingen (800m) 10.10.2021
Øvre parkering Billingen (790m) 10.10.2021
Skarvedalshytta (1,480m) 10.10.2021

Fra Billingen gikk vi først over Steinbrua der Frøysa fosser under oss. Videre går en markert og veldefinert sti oppover terrenget med Frøysa på høyre hånd. Her slukes det raske og relativt lette høydemetre. Et godt stykke over tregrensa på vel 1200 moh slaker terrenget noe. På høyre side er det bratt helling ned mot elva. Etter ca. 6 km åpnes terrenget og Skarvedalen kommer frem. Her må en sideelv krysses og kursen går nå østover. Noen varder kan følges og en kan velge om å gå en høyere rute enn nærmere selve elven. Det var ingen god sti etter dette innover Skarvedalen. 2-3 bekken må krysses innover dalen.

Etter ca. 3-4 kilometer ankom vi Skarvedalshytta, hytta ligger på en morene og er godt synlig i terrenet kun noen meter fra elvebredda. Her overnattet vi til dagen etter. Hytta lånes av Skjåk Allmenning (iNatur.no).

Dagen etter fortsatte turen innover Skarvedalen på venstre side av vann, pytter og elver. På ca. 1570 moh og ved siste pytt fulgte vi bekken oppover til et punkt på 1611 moh. Fra her valgte vi en nordøstlig kurs i retningen mot selve toppunktet. Etter noen hundremeter kom vi til en mindre isbre som vises på kartet. Vi passerte under denne og fulgte en renne oppover til platået mellom høene. Deretter gikk vi rett øst mot selve toppen, og etterhvert flatet terrenget ut og varden kom til syne. Denne dagen var det dessverre lite utsikt.

På vei ned valgte vi kursen slik at vi kom ned i rennen mellom pkt. 1908 moh og eggen og helt ned til Skarvedalsvatnet. Deretter fulgte vi bredden av Skarvedalsvatnet og tilbake samme vei hvor vi kom fra.

Turen fra og til Skarvedalshytta tok totalt 6 timer. Det var noe utfordrende forhold med tåke, snø og glatte steiner. Det var relativt essensielt med bruk av GPS for god navigasjon til toppunktet.