Torfinnstraversen (25.08.2018)

Vestre Torfinnstinden (2,081m) 25.08.2018
Øystre Torfinnstinden (2,116m) 25.08.2018
Visits of other PBEs Torfinnsbu (1,060m) 25.08.2018

Tok båten fra Bygdin kl. 09:05 og ankom Torfinnsbu 09:50. Begynte stigningen mot Torfinnsmassivet kl. 10:00.

Vi fulgte stien opp mot Svartdalen på høyre side av en bekk. Etterhvert krysses bekken og en sikter seg mot selve fjellmassivet. Stien her blir periodisk noe utydelig. Viktig å ikke ta en sti som går til høyre for tidlig. Det er hovedsakelig 3 renner fra steinura. Vi siktet oss inn på den lengst til venstre.

En liten flaskehals i begynnelsen som kan være utfordrende, i hvertfall i vått vær. Oppover langs renna skimtet vi gamle røde T´er. Jo høyere vi kom lå det noen centimeter med snø og tåken ble tettere. Vi møtte et TV produksjons crew som var på vei nedover (71 grader Nord).

Etter noenhøyde metre med klyving passeres en smal og kort egg før en kan rusle mot Øystre Torfinnstinden 2119 m.o.h.

Deretter går veien videre mot Midtre Torfinnstinden. Ryggen følges rett vestover helt til første rappell. Rappell på rundt 12 meter ned til bunnen av skaret. Så begynner klyvingen opp til Midtre Torfinnstinden. Vi var heldige med været denne dagen og da den lette tåken forduftet fikk vi en usedvanlig fin utsikt med skarpe kontraster. Spesielt flott var melissnøen på steinene med en blå Bygdin omgitt av høstfarger og spredte regnbyger i sør.

Turen over til Vestre Torfinnstinden har tre rappeller der to av disse måler over 25 meter. Når en omsider lander i skaret mellom var det med en lettelse og slippe flere rapeller. Klyvingen opp mot Venstre gikk fint, grunnet snø og glatt føre ble det sikret noe før vi endelig kunne stå på toppen.

På vei ned var det en smal og luftig egg som ble sikret. Deretter nedstigning på en lite tydelig sti og tendens til løse steiner og løs masse.

P.g.a. snø og glatte steiner tok turen såpass som 9,5 timer. Turen anbefales virkelig da den gav en flott utsikt i alle himmelretninger og kunne tilby morsomt og dramatisk terreng.