Trolltinden (tidl. Sagtinden) i Rondane (20.07.2017)

Ascents Trolltinden (2,018m) 20.07.2017
Bilde av Trolltinden 2018 m.o.h. tatt fra toppen av Ljosåbælgen en marsdag.

Trolltinden, også kjent som Sagtinden, er den mest utilgjengelige 2000 meter toppen i Rondane. Denne tinden kan nås fra Høvringen (Smukksjøsæter), Rondvassbu eller Dørålsæter.

Bildene under viser turen fra Rondvassbu, der første etappe går opp merket sti mot Veslesmeden og Rondhalsen. Når en passerer ei å og går videre oppover deler stien seg, hold da til venstre. Stien fortsetter til venstre for Svarthammeren til hø. for Kaldbekken. Videre innover Kaldbekkbotn krysses Kaldbekken før oppstigningen til skaret mellom Steet og Storsmeden. Det kan være lurt å fylle vann her før en fortsetter.
Fra skaret fortsetter en opp til venstre mot Steet, og da kommer ryggtraversen mot Trolltinden godt til syne. Denne ryggen følges videre mot Trolltinden. Når en nærmer seg selve fjellet må en ned noen høydemetre og holde til ve. forbi 3 renner, det går et tydelig tråkk med noen mindre varder før en kommer på andre siden av ryggen. Noen steder som vurderes til å være utsatt, men det skal fint kunne gjennomføres uten behov for sikring. Etter en har passert ryggen følges tråkket videre opp mot toppen. Det er tidvis løst og en bør utøve forsiktighet og holde avstand.
OBS: På vei ned igjen er det lett å følge et tråkk til hø. tidligere enn det tråkket en kom opp. Dette an medføre at en kommer nærmere Verkilsdalsboten enn ønsket og bruker mer tid på å finne anbefalt tråkk igjen.

Hvis en ønsker å ta denne turen fra Høvringen kan en kjøre mot Smukksjøsæeteren og ta til ve. før innkjøringen. Følg stien opp mot Steinbuhø og fortsett videre oppover og gå ned Vesledalen til Bråkdalen. Deretter videre opp Løyftdalen til en kommer til et lite vann. For å gå ned Løyftet mot Verkilsdalen er det viktig å holde venstre, mot Slettløyftet, slik at en ikke går seg fast på fjellhyller eller må traversere farlige snøbruer. Når bunnen av Verkilsdalen er nådd må Verkilsåe krysses, denne er ofte grunn og det skal ikke by på problemer. Deretter må fjellet delvis rundes før en begynner oppstigning langs nordryggen. Nordryggen byr på til store steinblokker, noen flere meter høye, som må unngås eller klyves. Legg spesielt merke til den enorme steinblokken 100 m fra selve toppen. Returen anbefales enten tilbake til Dørålseter eller Rondvassbu. Alternativt kan en gå rett til Spranget fra Kaldbekkbotnen (parkeringsplass før Nasjonalparken ca. 5 km fra Mysusæter). Hvis en velger å gå til Spranget uten å gå via Rondvassbu, er det viktig å unngå myr og våtmark. Studér kartet og forsøk å sikt deg inn på stien som går på vestsiden av Ula, denne følges til Spranget.

Når du kommer til Tjønnbakken kan du, ved god sikt, snu deg mot Rondanemassivet og skimte en liten tind mellom Ljosåbælgen og Steet. Dette er Trolltinden!

Etter at ryggen er traversert begynner toppstøtet. Her er det viktig å følge tråkket til venstre før en runder ryggen til ve. i bildet. Stien er ikke merket, men mindre varder viser vei.
Etter at Kaldbekkbotn er passert og en har kommet seg opp skaret mellom Storsmeden og Steet og tatt de siste høyde metrene opp. Nå gjenstår ryggtraversen. Trolltinden ruver opp mellom Verkilsdalsbotn og Langholet.
Bilde tatt rett sør. Steet 1996 m.o.h. til ve. og Ljosåbelgen til hø. Ranglarhø  1130 m.o.h. foran Furusjøen lengst lak i bildet.
Bilde tatt rett sør. Steet 1996 m.o.h. til ve. og Ljosåbelgen til hø. Ranglarhø 1130 m.o.h. foran Furusjøen lengst lak i bildet.
Eggen tilbake, Steet 1996 m.o.h. sees til høyre i bildet.
Verkilsdalsbotn og Verkilsdalsvatnet (lengst bak) med Ljosåbelgen 1948 m.o.h. til ve. og Bråkdalsbelgen 1915 m.o.h. til hø. Sagtindan helt til høyre.
Utsikt nordover fra Trolltindan mot Dovrefjell. Snøhetta med Stortoppen, midttoppen og Vesttoppen til høyre. Deretter Larstinden, Store Langvastinden og Svånåtindan til venstre.