Blægja (16.08.2016)

Ascents Blægja (1,304m) 16.08.2016

Fra Førde kjører en ca. 30 min i retning Askvoll og stopper ved Rørvika. Her er det på venstre side av veien skiltet til Blægja og plass til 2 biler.

Turen begynner først i flatt terreng og i tett skog på godt merket sti. Etterhvert går stien inn i et brattere heng, som varer nesten helt til tregrensa. Når tregrensa passeres får en raskt utsikt opp til Rørvikenipa. Området som nå passeres er karakteristisk p.g.a. de flotte og store steinene med kartlav som ligger spredt. Her ligger også en privat hytta kalt Nipebu.

Turen fortsetter rundt og på høyre siden av Rørvikenipa. Her er stien utydelig, men relativt godt merket. Etter å ha passert en del svaberg med litt opp og ned i terrengt, får en Nipevanet på høyre hånd. Når vannet er halveis passert skrår stien mer oppover i setinura og selve toppartiet til Blægja blir synlig. Her gjelder det å følge merkene videre oppover mot fjellryggen. Her på fjellryggen skal den siste steinura opp til platået forseres. Når en kommer opp på platået ser en toppvarden noen hundre meter foran seg.

Utsikten en klar dag er spektakulær, spesielt ut til øyene i havgapet. Sør-øst ser en også "ned" på Store- og Veslehesten (Kvamshesten). Sør-vest sees Dale og hengebrua Dalsfjordbrua av den nette pris 1,1 milliarder. Vest og nordvest er kanskje den flotteste utikten til bl.a. øyene Batalden, Skorpa, Reksta, Kinn, Askrova og Svanøya. Går en ut på kanten og ser øst ser en ned på breen Blåfonna. Nordøst kan også Naustdal skimtes nede ved fjorden. Langt nor-øst sees deler av Jostedalsbreen og den karakteristiske Snønipa bakerst i horisonten.

De siste 300 høydemetrene preges av mye løs stein, men heldigvis har steinene en ru overflate og en får derfor godt feste. Er det tåke anbefales det å være påpasselig med å ikke miste merkene underveis. Det bør også nevnes at det er vanskeligere å se merkene på vei ned enn på vei opp.