Glittertinden med Ola (26.07.2014)

Ascents Glittertinden (2,452m) 26.07.2014

Vi hadde planlagt Glittertind ganske lenge allerede, Ola og jeg. Med finvær og i kombinasjon med en teltovernatting dro vi til Jotunheimen alle fem. Ca 1 km før Glitterheim fant vi en fin teltplass, men myggen var i flertall så det ble en urettferdig kamp. Guttene sovnet ikke så fort, men kl 23 sovnet Oskar som sistemann.

Klar for sykling. Fra sol og atter sol til en frisk regnbyge i Jotunheimen, herlig!!
Gutta sovnet til slutt.

Etter en grei natt var det tid for tur på Ola og meg, mens de andre tok seg en tur til Glitterheim og koste seg i fjellet (så godt det lot seg gjøre med all myggen).

Morgen i Veodalen.

Vi gikk rett fra teltplassen og kom inn på stien et godt stykke ovenfor Glitterheim.

Langt til topps.
Matpause på 2100 moh.

Bakken oppover var lang, men Ola gikk fort og høydemetrene gikk unna. Oppe på toppryggen lå det ikke mye snø lenger. Breen på toppen var steinhard, så vi måtte går rundt på nedsiden og opp fra vest. Det var ikke mye fotfeste på den harde snøen, men heldigvis var det ikke langt opp.

Her var det bre tidligere.
Nesten oppe.
Ola på toppen! Hurra!
Farlig her...
Ned igjen fra toppbreen.

Returen gikk raskt unna, og Ola ble ganske sliten mot slutten. Men det hadde han all grunn til, for han hadde vært kjempeflink og gått hele turen uten å klage.

Ola begynner å bli sliten.