Bitihorn med tre små (08.06.2014)

Ascents Bitihorn (1,607m) 08.06.2014

Bitihorn er et dominerende fjell, og det var på tide med en tur dit med gutta. Det lå fortsatt mye snø i høyere strøk, så vi valgte å gå fra Hødnstølen og ikke normalruta fra nord. Ola og Eirik var i kjempeslag og føyk oppover lia. Oskar tok seg bedre tid og måtte opp i bæremeisen etter hvert skulle vi komme oss opp denne dagen. Vi måtte klyve litt ekstra pga. noen bratte snøfelt som vi ikke tok sjansen å gå på.

Etter pause i Velumskardet bar det oppover ryggen. Noen snøflekker og en del bløtt, men ellers ganske greit. Eirik ble sliten og ville snu, men etter litt oppvartning var han klar igjen. Siste bratta til topps gikk det virkelig unna.

Mye folk på toppen denne dagen. Skyene kom og sola forsvant, men flott utsikt likevel. Ned igjen fulgte vi stien mot Båtskardet forbi det bratteste partiet. Litt krevende med Oskar i bæremeis og to små som trengte litt hjelp for sikkerhetens skyld. Relativt utsatt et par plasser, så det var ikke stedet for snubling og andre krumspring.

Nedenfor det bratteste tok vi av stien og akte ned noen lange snørenner. Skikkelig moro for store og små. En spennende tur ble det i alle fall, og guttene var veldig fornøyd.

Klare for tur på Hødnstølen. Bitihorn bak.
Bratt oppover fra start.
Oppover mot Velumskardet.
En del snø måtte krysses oppover ryggen.
Toppen i sikte!
Siste pause før toppen.
Eirik og Ola på toppen.
Toppen.
Best å holde mamma her.
Det gikk fort ned igjen.