Storebjørn-Veslebjørn (27.05.2012)

Veslebjørn (2,150m) 27.05.2012
Veslebjørn Sørøst (2,075m) 27.05.2012
Veslebjørn Vest (2,090m) 27.05.2012

Mens resten av familien dro på sydenferie med svigers, ble det endelig mulighet for en vårskitur til Jotunheimen igjen! Vi kom litt sent igang siden Åke jobbet nattevakt, men det gjorde ikke så mye. Snøen var bløt uansett.

Fra Krossbu gikk det svettende lett opp til Bjørneskaret. Mange på tur denne dagen. Verdt å merke seg var alt randoneutstyret som folk gikk med. Tydelig at jeg har vært fraværende en stund, for slik var det ikke for 10 år siden.

I Bjørneskaret blåste det litt kaldt, men innunder Veslebjørn på vestsiden var det fint pausevær. Bakken opp til Storebjørn var grei denne dagen, skia mine ble med helt opp. Utsikten var som vanlig upåklagelig herfra.

Bjørnelabben fikk et kjapt besøk før vi entret ryggen bort til Veslebjørn. Høydepunktet på ryggen her ble også skibesteget. Fra Veslebjørn fortsatte vi over ryggen og ned på Leirbreen igjen. Litt luftig for Line, ellers bare stas med litt luft under skoa.

Totalt sett ble det lite dramatikk bortsett fra en vridd arm etter skikjøring ned fra toppen av Storebjørn. Jeg konstaterte også at BC-skisko ikke har noe her å gjøre for min del. Det funka bra opp, men ned ble det omtrent som å kjøre med tøfler.

Takk for en flott tur.

Første pisedag

Written by otto 28.05.2012 18:31

Tror vi må ha gått hakk i hel første pinsedag. Mye folk og flott vær pluss en stakkar som mistet den ene skia utfor stupet...sikkert ingen av dere..

Sv: Første pisedag

Written by bergtatt 28.05.2012 18:38

Hei Otto.

Ja dere må ha vært like foran oss, for vi lagde noen spor i bunnen av bakken opp til Storebjørn som ikke syntes på bildet ditt... Flott dag var det iallfall. Dere er spreke, god tur videre!