Bølsjøknappen - en fin topp (18.08.2016)

Ascents Bølsjøknappen (502m) 18.08.2016

Bølsjøknappen

Har lenge tenkt på å gå på denne toppen da den er veldig godt synlig ifra Sørskogbygda. Når en ser nedover Kynndalen reiser den seg nærmest i ensom majestet i horisonten. Jeg reiste på sykkel og kom inn den åpne bomveien som går fra Gravbergsveien. Parkerte sykkelen nedenfor et stort hogstfelt og begynte oppstigningen mot toppen fra nord. Nydelig vær og helt vindstille.
Oppover hogstfeltet. Søndre- og Nordre Bølsjøen ses til høyre
Siste bratta opp
Oppover hogstfeltet ble utsikten bare bedre og bedre. Søndre- og Nordre Bølsjøen kunne begge tidlig ses, mens Kynndalen etterhvert åpenbarte seg høyere opp. Etter hogstfeltet var det et bratt, men relativt kort stykke opp til toppen. Tenkte mens jeg gikk at "oppe her er det vel ikke mange som har vært før". Var veldig spent på om det i hele tatt kom til å være noe utsikt mellom trærne. Overraskelsen ble derfor stor idet jeg fant både sittebenk og turkasse på toppen. Noe annet som overrasket var den utrolig flotte utsikten vestover og nordover. Topper som Hakaskallen, Gardberget, Nordhue og Høgknøsen var alle lett å peke ut (sistnevnte med kikkert da den bare såvidt stikker opp bak Siljuberget). Ellers flott utsikt mot Søndre Bølsjøen, Fløgen og hele kynndalen. Sørskogbygda og Skuruberget var vanskeligere å peke ut, men med kikkert kunne det lett ses med Moberget stikkende opp bak. I turboka fikk jeg se at det var relativt mange som hadde vært her bare den siste mnd. Fra toppen gikk det en sti nedover mot sørsiden av berget - kanskje er det her de fleste går(?). Jeg tok en liten pause og nøt utsikten før jeg gikk samme veien tilbake. Bølsjøknappen er en fin og lett tilgjengelig utsiktstopp som absolutt anbefales!
Fin utsikt mot Søndre Bølsjøen
Bølsjøknappen i sentrum av bildet sett fra Skuruberget