Rundtur Jotunheimen øst (22.07.2015)

Start point Gjendesheim
Klyving Veslfjellet 22.07.2015
Veslfjellet–Gjendeosen utsikt (1,700m) 22.07.2015

Gjendesheim-Glitterheim

Hytte til hytte tur sammen med Kristofferkrogh (Kristoffer Krogh) og Andreas.
Lett terreng og god sti nesten hele veien, men lavt skydekke og ustabilt vær sørget for at utsikten mot fjelltopper uteble for det meste av dagen. Det siste stykket ned fra Hestlægerhøe mot Glitterheim lettet imidlertid været, og gav oss dagens fineste utsikt mot blant annet Glittertind, Ryggjehøe og Veotindene. God mat og passe mye folk på Glitterheim. (På Gjendesheim var det stappfult). Tidsforbruk: ca 7,5 timer.
Utsikt mot Besshøe

Glitterheim-Spiterstulen om Glitterheim

Fra Glitterheim til toppen av Glittertind var det i grunn en eneste lang og relativt slak motbakke. Tydelig merket og lett å ta seg fram. Fra breen (snøen) og opp var vi i konstant tåke, og sikten var dessverre begrenset til ca 50 meter. Dermed ingen utsikt fra toppen, så vi fortsatte relativt kjapt mot Spiterstulen. Tid til toppen: ca. 3,5 timer. Rimelig bratt ned mot Steindalselve. (her hadde mange valgt å skli ned ei snørenne nærmere Glitteroksle). Dersom vi også hadde valgt denne renna hadde vi spart mye tid. I steindalen fikk vi se villrein på ganske nært hold, artig!. Flott utsikt det siste stykket mot Spiterstulen.
På vei opp mot toppen av Glittertinden

Spiterstulen-Gjendebu

Stod opp til strålende sol på Spiterstulen. Flott landskap og velgått sti frem til Urdadalen, hvor vi fikk et glimt av fjellene og det snødekte landskapet rundt Leirvassbu. Fra inngangen til Urdadalen gikk vi på snø helt frem til Langvatnet. Stor forskjell på snømengden i Jotunheimen øst og vest denne sommeren. Ned vestsiden av Semeltinden hadde det gått et stort snøras som nådde helt ned til "stien", nesten litt skummelt. Idet vi rundet Semeltiden åpenbarte det seg en spektakulær utsikt mot Gjendealpene. Det siste stykket ned mot Gjendebu føltes langt, men vi nådde fram i god tid før middagserveringen.
Mot Semeltinden

Gjendebu-Gjendesheim

Tok første båt til Memurubu og gikk deretter til Gjendesheim om Besseggen. Mye folk som var ute på tur, men ingen "kø" etter den første bratta opp fra Memurubu. Tidsforbruk: ca. 4 timer.
Besseggen

Oppsummering

Relativt lange dagsettapper frem til Gjendebu (7-8 timer hver dag) Hadde etappene vært lenger hadde det fort blitt for tungt og langt til at vi hadde kost oss. Vi vurderte å gå ruta motsatt vei, men er glade vi ikke gjorde det. Både Spiterstulen-Gjendebu og Glitterheim-Spiterstulen tror vi vil oppleves tyngre motsatt vei. Dessuten mener vi at utsikten for det meste er flottest i retningen vi gikk. (Besseggen er imidlertid etter min mening finest om man går Fra Gjendesheim til Memurubu). Alt i alt en flott rundtur hvor vi fikk gjort oss godt kjent med, og sett veldig mye av Jotunheimen.