Høyeste topp i Bymarka (06.09.2014)  5

Ascents Storheia (565m) 06.09.2014

Storheia

Parkerte bilen ved skistua og tok sikte på Storheia. Det går sti hele veien fra parkeringa, men jeg valgte å gå litt utenom denne. Fint vær og fine høstfarger i naturen. Gikk om Henriksåsen og delvis ned i Skjellbreidalen før jeg fulgte sti opp til Kvistingen, som er det nest største vannet i Byåsen. Mye ørret og Røye her, som dessverre er småfallen. (Større ørretindivider kan imidlertid visstnok forekomme).
Fra Kvistingen tok det ikke lang tid før jeg var på "snaufjellet" og toppen, hvor det åpenbarte det seg en flott panoramautsikt. Med optimale værforhold skal man blant annet kunne se Storsylen herfra (Sør-Norges høyeste grensefjell). Forholdene var dessverre ikke helt optimale i dag, så hadde ikke utsikt lenger enn til Skarvan og Roltalen. I motsatt retning var Kopparen i Bjugn veldig synlig, samt havgapet ved Ørland. Rett og slett en fabelaktig utsikt fra Storheia!

Ned igjen fulgte jeg stien helt til parkeringa.
Utsikt fra toppen innover Trondheimsfjorden mot Stjørdal. Gråkallen til venstre i bildet.