Urdadalsrygg travers (19.08.2011)

Store Urdadalstinden (2,116m) 19.08.2011
Nord for Store Urdadalstinden (2,115m) 19.08.2011
Vesle Urdadalstinden (2,010m) 19.08.2011

Dagens utflukt var en spontan planendring fra Heilstugutinder til Urdadalsryggen, den var et imponerende syn da vi kom inn dalen kvelden før, så vi gikk innover visdalen og krysset heilstugguåe. Like etter kom vi over et ferskt Leir/grus ras som hadde løsna i skrenten over stien. Ca 50m bredt og utrolig mye masseforflytning på kort fallhøyde, her har det vært vått gitt. Ikke overraskende etter forsommerens flom nede i dalene.

Etterhvert gikk det oppover langs urdadalsbekken som ble krysset øverst før det bar oppover mot starten på selve ryggen. Vi valgte en noe bratt rute opp, og i ettertid burde vi nok ha fulgt selve eggen helt fra bunnen av, men vi ble nok villedet av noe som lignet på en sti som gikk mer opp mot breen.

Eggen oppover ble stadig luftigere, og til slutt smalnet den helt til slik at det ble uggent å gå oppreist for enkelte i følget. Videre var det grei gange i storblokket ur opp til hovedtoppen. Her ble det mat og bilder og en schnaps som vanlig. Etterhvert gikk ferden videre mot midtre urdadalstind. På veien dit kom vi forbi den rustrøde pinakkelen med en snedig menneskelignende steinblokk hengende i østflanken. Vi hadde intet tau med så den fikk ligge i fred denne gang.

Grei opptur på noe lavdekt berg og småur opp til midtre. På toppen titta vi videre ned på den gule trekanten som ikke virket avskrekkende, men da vi hadde nådd dagens mål og halve følget hadde dratt ned ura mot semelholstjønne ble det så vi gikk ned den veien også.

Grei nedtur i noe sleip ur men fra holet gikk det greit videre ned mot stien i visdalen der vi etterhvert tok igjen de andre så følget var komplett igjen. Da var det bare å glede seg til en fatøl på spiterstulen. :)