Bukkholstindane travers med nogo attåt (07.07.2012)

Ascents Midtre Bukkeholstinden Vest (2,135m) 08.09.2012
Midtre Bukkeholstinden Øst (2,154m) 08.09.2012
Nørdre Bukkeholstinden (2,149m) 08.09.2012
Store Bukkeholstinden (2,213m) 08.09.2012
Søre Bukkeholstinden (2,058m) 08.09.2012
Vest for Søre Bukkeholstinden (2,015m) 08.09.2012
Bukkeholstinden V1 (2,166m) 08.09.2012
Bukkeholstinden V2 (2,166m) 08.09.2012

Etter en knalldag med mye forskjellig i går på Tverrbottindtraversen var det i dag duket for Bukkholstindtravers, og om mulig å plukke noe mer inne på massivet om vær og bein tillot dette. Det var lett tåke som ga et trolsk lys da sola begynte å bryte igjennom på morgenkvisten, men intet stress for min skyld, så det ble en lang god frokost og en kaffe med skue på ei etterhvert tåkefri Kyrkja fra Leirvassbu.

Tok løs og gikk som i går inn til Panna, og fulgte så kote på 1500 meter langs foten av Tverrbytthornet. Planen gikk bra helt til man rundet hjørnetog skulle inn i Tverrbytnede. Det lå voldsomt med snø i skavl ned skrenten så det ble på hælgange nedover, uten ønske om å miste grep for da ville det blitt i det minste en vond landing 10m. lenger nede. Det gikk bra og jeg fulgte kote 1500 videre helt til tverrbyttna som ble krysset, og da så jeg sannelig to karer oppe i ura på vei mot traversstien noen hundre meter oppe.

Jeg gikk for tigerline og kom greit opp lettgått ur og mose og fulgte delvis et reinsdyrtråkk, før alt ble rein ur. Rett før toppstøtet traff jeg to trivelige lærere fra hønefoss som jeg joina videre. Det er jo alltid greit med litt selskap, selv om det kan sakke litt på tempoet :)

Traversen var tidvis luftig, tidvis noe krevende klyving men ikke værre enn man gjør det til selv, og alt kan omgås i vestflanken, eller som andre hadde gjort: på snøen i østkanten av eggen. Etter litt mat på Søre Bukkholstind gikk veien relativt greit videre mot Store. Det siste stykket opp mot Store Bukkholstind var mildt sagt skummelt. ikke fordi det var så bratt, men veeeldig mye løst og stien opp var slik at alt som måtte løsne raste ned stien bak deg.

Til alt hell var det sistemann i følget som tråkka løs en stor 30 kilos blokk som dundra ned ura, det frista ikke å dempe den på brystkassa nei. Pass på på den passasjen!! Vel oppe var det en formidabel utsikt over traversen, Tverrbyttraversen fra i går, og innover mot Bukkehøe og Galdhøpiggen. En matbit var påkrevd og litt solfotografering i panorama.

Nedturen var veeeldig luftig, spesielt om man velger å gå oppå eggen. Litt høy apefaktor en periode men det hører med. Traff etpar karer på vei opp den veien også, før jeg forlot følget mitt som skulle videre mot Store Tverrbyttinden på snøryggen opp dit... Selv gikk jeg kjapt videre mot V2 og Nørdre Bukkholstind.

V2 var en helt grei urtur uten mye spektakulært å berette, og så bar det ned i breskardet mot Nordre Bukkholstind. Litt evaluering av risiko.. det var kanskje 20m. over men stor tykk skavl, så jeg tok sjansen og følte meg fram med en stikke. Vel over var det av med sekk og småjogg opp og bortover eggen som var greie storblokker mot Nordre Bukkholstind. Etter få minutter stod jeg ved varden og var utrolig glad for at jeg tok turen hit... I visshet om at det i dag var 1500 personer på galdhøpiggen noen km nordover, var det en absurd følelse å stå helt alene midt inne i brelandskapet på en 2000 metring uten å se noen eller høre et pip. Stillheten var øredøvende, bare breen og et og annet fjernt steinsprang brøt roen.

Returen var grei. Og ned mot tverrbytna var det et enormt snøfelt nesten helt ned til tjernet, så det gikk uforskammet fort ned dit. Traff de samme karene en gang til på veien hjem, og hastet meg hjem til andre bordsetting og en stressa setter med vonde poter. En herlig dag i fjellet med 4 tellende 2000 metringer for min del :)