Visbreatinden via Langvasshøin, retur via Kyrkja (05.07.2012)

Ascents Kyrkja (2,032m) 05.07.2012
Langvasshøe (2,030m) 05.07.2012
Visbreatinden (2,234m) 05.07.2012

tåketur til visbreatind

Det var en frisk oppvåkning nede i leirdalen i caravellen. -2 grader og tynn sovepose gjorde at natta hadde vært urolig båd for meg og gordonsetter Milan. Kjapp iverksetting av forflytning, dvs jeg kjørte de siste tre km. til Leirvassbu og fikk frokost og varme intus.

Været var litt tjukkvokst da jeg la ut på dagens tur rundt 10:00 men det skulle ikke bli noen hindring. Vi la ivei langs veien først, men tok ganske raskt av fra denne og rundet opp på bandet mellom leirvatnet og langvatna. Herfra var det greigått motbakke, ikke bare ur, opp til høyden der man kunne ha tatt av mot Kyrkja mot nord... Men før dette var det andre oppgaver som ventet.

Lettgått var det for såvidt inn mot fortoppen på langvashøe som ble rundet i sørøstflanken. Etter et lite snøparti stod jeg på bandet med en noe bratt ur foran meg, men ikke så altfor mange høydemeter skilte meg fra dagens første topp. Opp gikk det fort, og over kneika dukket toppknausen i rustent fjell opp. Litt kjapp rekognosering avslørte veien opp, og kort tid senere stod jeg på toppen av Langvashøe. En noe anonym topp, og da det begynte å småsnø var utsikten ikke bedre enn at man kun kunne skimte bandet videre mot Visbreatinden.

Videre var traversen grei, og i tåka så ura opp mot tinden lettgått ut, og det var den for såvidt, men de siste 50 meterne var litt sleipe i 5 cm. nysnø. Vel oppe på kanten viste GPSen at toppunktet ikke var mange meterne unna, og i tåka fant jeg varde og restene av et trigonometrisk punkt. En velfortjent rast med mat både til tobeint og firbeint fulgte, før det gikk nedover tilbake samme vei. Noen større fotoseanse var helt overflødig.

Fulgte tracback til kyrkjebandet der setteren ble parkert sammed med sekk og godbiter, mens jeg jogga opp på toppen. Traff endel trafikanter på vei nedover, og vel oppe på toppen var d en Tysker med joggesko, uten GPS og kart som gjerne ville slå følge tilbake til Leirvassbu....
Som sagt så gjort. Dagens gode gjerning viste seg å ta tid, og setteren min var veeeldig glad da vi endelig kom ned.

Kjapp nedstigning på snø fra bandet fulgte så. Og kort tid senere var vi nede på Leirvassbu og satt med en velsmakende Kilkenny i hånda. Tyskeren insisterte på å unngå snø fordi han ble så kald på tærne, så da var velviljen ved veis ende, men han kom seg vel ned også...2 timer senere!!

Alt i alt en fin lettgått tur, men været satte en bremse på opplevelsen i dag.