Lofoten/Senja 2018: Spektakulær tur til Store Hesten (12.04.2018)

Start point Hesten-tunellen (15m)
Ascents Store Hesten (874m) 12.04.2018

Første dag på Senja, og vi var alle gira på tur. Valget falt på Store Hesten, som er en av klassikerne. Jeg hadde en drøm og hemmelig plan om Lille Hesten også, men dette ble dessverre ikke. Dagens turfølge var Sarah og Terje, Marit og John, meg, Margaret, Sara, Elisabeth og Kristian. Mats hadde fortsatt vonde knær. For å kompensere for Mats ble det fisketur på kvelden, der vi halte i land en 13 kg torsk.

Vi parkerte ved tunellutløpet til Hesten-tunellen, og gikk opp i hogstfeltet under strømmasta. Fulgte denne til vi så Lille Hestvannet, som vi gikk litt over, før vi fugte ryggen mellom Store Hesten og Storfjellet først, og så ryggen videre opp til Store Hesten. Satte fra oss skiene vel 100 m under toppen og gikk til varden på beina. Toppen var akkurat passe tøff for en gruppetur: mange fikk utfordret høydeskrekken, men alle kom seg til topps. Utsikten var fantastisk, og vi fikk flott lys i delvis overskyet vær.

Nedkjøringen var også strålende: fulgte samme vei som opp grunnet høy skredfare (3), og kom fint ned til vannet.