Store Vengetind (13.09.2014)

Characteristic Alpine trip
Ascents Store Venjetinden (1,852m) 13.09.2014

Drømmediederet!!

Store Vengetinden. Fjellet vi alltid vender tibake til! Og denne gangen skulle vi klatre drømmediederet, eller SELVESTE drømmediederet! Alle hjerter gledet seg!

Sto opp 06.30 lørdag morgen i teltet i flotte Vengedalen, ikke en sky på himmelen - duket for en bra dag i klatreveggen.
Ca en times tid etterpå var vi klar. Anmarsjen gikk bra unna, ca to timer opp til innsteget til diederet. Når vi sto på standplass oppdaget vi to taulag under oss. Her var det bare å skynde på seg selen og tauet. Jeg lettere nervøs, visste ikke helt hva som ventet.

Mikael satte sikringene lett og godt oppover diederet. Vi var igang! :)

Vi brukte vel en 5-6 taulengder opp på toppen. Fantastisk klatring - og vi forstår godt at en valfarter langveisfra for å klatre dette fjellet.
Jeg hadde uheldigvis et uhell i klatringa mi. Tror det var på 3. eller 4. taulengde. Var godt igang oppover da jeg kjente at det løsnet fjell under ene foten, det var ingenting jeg kunne gjøre. "STEIN", gaulte jeg nedover og håpte på at den ikke traff de under! Skikkelig skummelt! Satser på at det gikk bra, skremmende hvor stor fart steinene får på seg nedover bratte fjellsider.

Standplass

Resten av turen oppover gikk veldig greit, møtte på en del folk, og det er jo alltid hyggelig.
Ingen bilder av toppen denne gang, var rett og slett ikke det som var i fokus..

Mikael i rapellen nedover.

En ting er sikkert, denne skal gjøres igjen om ikke altfor lenge!
Vi er heldige som kan drive på med det her.