Bispen (14.09.2014)

Characteristic Alpine trip
Ascents Bispen (1,461m) 14.09.2014

Bispen - Klatretur opp Østryggen

I dag sto Bispen for tur, og da ikke den enkle veien. Vi hadde bestemt oss for å klatre opp østryggen. Som ville bestå av alt ifra 5 - 8 vedvarende taulengder. Vi gledet oss!

Dagen begynte greit med frokost i teltet. Og vi konstaterte at tåka hang godt rundt oss, det var litt nedtur i og med at det var meldt strålendes sol. Og etter å ha hatt fleire klatreturer i det siste, der de fleste foregikk i skyggen gledet vi oss til i dag nettopp å ha med oss sola heile veien. Men foreløpig så det dårlig ut. Vel, vel, tur skulle det bli uansett!
Vi forlot Vengedalen og satte kursen mot Trollstigen.
Klokka ble kvart over 10 før vi kom oss avgårde

Tjukk tåke gjorde sikten vanskelig! Fram med gps.

Vi måtte regelrett famle oss fram i tåka. I klart vær er det jo enkelt å finne fram til østryggen. Men vi klarte å finne fram til slutt, brukte nok litt lenger tid. Kom oss litt oppover fjellet, og så med glede at tåka ville sprekke opp.

Fantastisk nydelig å være over tåka, dagen var redda!! Sola varmet godt opp - reine sommerdagen. Perfekt klatrevær!!

Perfekt på standplass midt i veggen.

Selfie:) Bratt ned bak ryggen her.

Mikael studerer klatreføreren.

Flott utsikt på toppen! Vi har vært både på Kongen, Dronninga og Store Trolltind fra før, men da i tåke. Denne gangen fikk vi full uttelling. Er bare å nyte.

Nesten nede igjen, brukte litt over en time ned, godt fornøyde med en heil dag i sola. 5-6 taulengder med flott klatring. Bispen vil bli besøkt igjen, da forhåpentligvis med litt bedre tid, så får vi tatt med oss både Kongen og Dronninga også.

De ligger der jo, på rad og rekke..

Takk for denne gang!

Missing title

Written by Mikael 17.09.2014 09:14

Btw, vi gikk direkte varianten:)