Kvanndalstind (24.08.2014)

Ascents Kvanndalstinden (1,744m) 24.08.2014

Fin avslutning på ei bra helg i Vengedalen. Kvanndalstind er målet for dagen.

Planen var å starte tidlig siden det er søndag, og jobb mandag. Spesielt med en 5 timers biltur hjem igjen ville nok det være lurt. Men nei. Vekkerklokka ringte 06.00, men vi våknet ikke før 07.30. Vel, vel, vi var bestemt på Kvanndalstinden uansett. 08.40 var vi igang oppover stien innerst i Vengedalen. Som så mange av de andre turene her , begynner også denne bratt. Og med sola i ryggen var det ikke lenge vi måtte gå før vi måtte hive av oss klær. Dagen før hadde vi gått i snøbyer på Store Vengetind. Været skifter fort.

Er godt med varder som viser vei

Nå har vi gått i ca en times tid, så dukker synet av Kvanndalstind opp.

Etter ca to timer, kommer vi bort til breen. Vi var her også for ca 6 uker siden, da var stort sett heile breen dekket med snø. Nå var det blåis og masse sprekker. Her må en gå forsiktig, det som ser ut som snø, kan være en diger sprekk. Vi har sikret oss med stegjern, isøks og tau i mellom oss.

Torshammeren - denne går det fint an å klatre opp.Det tok vi ikke sjansen på, redd for at tida virkelig ville løpe i fra oss. Og det strålende været vi har, kommer ikke til å vare heile dagen. Det får rett og slett bli neste gang.

Etter å ha gått litt småfeil her og der,kom vi oss opp på toppen. Lett klyving/klatring, men ganske luftig heile veien. En bra tur. Mikael med eggen i bakgrunnen.
Så var det å begynne på returen. Rapeller er alltid gøy, og veldig snaut, iallfall når det nå så smått begynner å regne. Vi hadde to rapeller på ca 30 m. Vi så også noen som hadde satt igjen et rapellfeste fra eggen og rett ned på breen, sikkert veldig greit det og.

Mikael i rapellen.

Resten av turen nedover gikk greit for seg, selv om det begynte å regne ganske så masse. Det var fortsatt vindstille, så vi ble ikke kalde. Kvanndalstind er en rimelig lang tur, timene går fort når en har det gøy. Klokka var vel 17-18 før vi var nede igjen.
Så var det å pakke teltet og satse på at en rekker ferje og sånn. Og det gjorde vi.
Fin helg.

Vengedalen er midt i smørøyet for fantastiske fjelltopper. Her Romsdalshorn i bakgrunnen.