Ruten/Målselv (1361 moh) (11.09.2021)

Ascents Ruten (1,361m) 11.09.2021

Ruten er en godt befolket topp i Målselv, og har vært ed på "Ti på Topp" flere år. Ennå sene høstdager møtte vi på flere turgåere oppover, ennå snøen hadde lagt seg på 1000moh.

Vi parkerte bilen like etter brua ved Revelva, her er det skiltanvisning og god sti opp Revelvdalen. Turen en vei er på 7 kilometer og du gjør unna de 4 første kilometerne frem til lifoten av fjellet. Resten av turen foregår i bratt li opp vestsiden av fjellet etter god merking i stenene. På rundt 1000 høydemeter møtte vi en veldig overkommelig mengde snø frem til toppen. Litt småklyving de siste høydemeterne før du runder av til topp platået. Varden ligger plassert litt lenger øst og har god utsikt innover Rostadalen og Tverrdalen. I motsastt retning ser du Mauken tydelig, med Blåtindan bak.

Avstand: 7 km en vei.
Stigning: 1361 moh
Beregnet tidsforbruk: 3 timer opp, ca 1 & en halv time ned.
Vanskelighetsgrad: Krevende

Revelva
Ett pent motiv kort etter start
Storfjellet på andre siden av Revelvdalen
Ruten i front
Spesiell bakkeformasjon som nesten ser menneskeskapt ut i bunnen av dalen
En gjeng godt trente soldater fra Skjold leir fungerte som god motivasjon opp fjellet!
Høsten er nydelig!
og DER forbipasserte de oss!