Herbensheia (459moh) - Stadsheia (465moh)/Trønderlag (29.07.2021)

Ascents Herbernsheia (459m) 29.07.2021
Stadsheia (465m) 29.07.2021

Parkerte bilen ved Skistua og fulgte merka sti fra Blomstertjønna mot Kobberdammen i ca 500 meter. Deretter deler veien seg opp i flere retninger, og jeg fulgte skiltet "Gamle Bynesveg 1,3" videre innover som går rundt Gråkallen. Terrenget er forholdsvis tørt med noen små myr partier. Etter 1,5 kilometer krysser du Gamle Bynesvegen og herfra går resten av turen i oppoverbakker frem til toppen av Herbensheia.
Toppen har en liten varde med fin utsikt over Trondheimsfjorden i vest og Gråkallen i sør.

Veien videre til Stadsheia er veldig kort,- først tar du deg ned ca 40-50 høydemeter før stien fortsetter videre opp i tett granskog. Toppen har en litt større varde med stortsett samme utsikt som Herbensheia.
Herfra tok jeg meg ned til Herbernsdammen og rundet denne før jeg returnerte samme vei tilbake.

Avstand: ca 9 kilometer tur/retur
Stigning: 465 høydemeter
Beregnet tidsforbruk: 1 og en halv time til Herbernsdammen, en time tilbake.
Vanskelighetsgrad: Enkel

God sti fra start av
Ved dette krysset fortsetter du mot Gamle Bynesvegen
En liten bålplass på veien med fin utsikt mot Geitfjellet
Baksiden av Gråkallen
Toppen av Hernbensheia
Litt stigning før toppen av Stadsheia