Jervfjellet (504moh)/Trønderlag (29.05.2021)

Jervfjellet (504m) 29.05.2021
Nordre Kvitmåssårabben (463m) 29.05.2021
Søre Kvitmåssårabben (466m) 29.05.2021

Jervfjellet er den høyeste toppen i Malvik kommune midt i smørøye i Malvikmarka. Her får du god utsikt over blandt annet Jonsvatnet, Sylan, og kanskje til & med Dovre.

Fjellet kan gås fra flere destinasjoner, jeg valgte og parkere bilen ved en større parkeringsplass avskiltet med Vikhammervollen. Herfra er det knappe 150 meters gange til selve turstien.

Turen starter med fin gange opp en god traktorvei i tett granskog, før du omlitt krysser den første myra av mange. Jervfjellet er en forholdsvis enkel etappe, forutenom at det er mange myrer og krysse, så husk godt skotøy i forkant, -kanskje spesielt i vårsesongen.
Du krysser tre myrer og en høyspent like før stigningen begynner. Stien går langs kanten og byr på mange fine utsiktsposter. Omlitt flater terrenget ut og skogen avtar mer & mer. Herfra ser du toppen. En liten tur ned noen høydemeter før siste stigning opp.

Toppen byr på fin panorama utsikt i alle retninger. Nedenfor topp platået er en fin utstikspost som gir ett godt sug i magen for de som tørr å stå på tuppen.

Etter topp besøket fortsatte jeg lenger bak for å finne skog til å slå opp hengekøya. Før jeg returnerte gikk jeg om Gråberga, og deretter returnerte jeg samme vei som jeg kom opp.

Avstand: 4 km tur/retur
Stigning: 504moh
Beregnet tidsforbruk: 2-3 timer tur/retur
Vanskelighetsgrad: Enkel

Over ei av myrene i starten, he|r begynner fjellet og skimtes i front.
Oppover i høyden
Over skogbåndet
Toppen
Utstikker'n nedenfor toppen
Malvikmarka og Jonsvatnet
Småtopper og varder var satt rundt omrking