Rundheia (500moh) - Storheia (565moh)/Trondheim (21.05.2021)

Ascents Rundheia (500m) 21.05.2021
Storheia (565m) 21.05.2021

Storheia er den høyeste toppen i Bymarka på 565 moh, bare snaue 3 meter høyere enn Gråkallen. Turen hit kan for mange starte allerede ved Sverresborg og følge Fjellseterveien opp til en stor parkeringsplass like før Skistua, eller du kan velge å kjøre hele veien opp.

Fra parkeringsplassen følger du grusveien som går til Elseterhytta i ca 2 kilometers gange. Etterhvert tar du av ved avskilting mot Storheia ved ett veikryss. Grusveien blir om til en veldig god skogsvei som tar deg opp via Rundheia (500moh), og ned på andre sida via Kvistingen vatnet og Kvistinghytta.

Etter du har forbipassert Kvistingen er det siste stigning før toppen.
Toppen har samtlige varder plassert rundt om på platået, samt en mast på det aller høyeste punktet.
Storheia har nydelig natur å by på, og kanskje den fineste turen i Bymarka.

Avstand: 4,5 km en vei (9 kilometer tur/retur fra parkeringsplassen)
Stigning: 565 moh
Beregnet tidsforbruk: 2-3 timer tur/retur
Vanskelighetsgrad: Enkel

Skistua v/start
Vintervatnet
Stien som går langs vintervatnet