Stor-Gråberget (882moh) - Skåkåsfjellet (900moh)/Røros (15.05.2021)

Ascents Skåkåsfjellet (900m) 15.05.2021
Stor-Gråberget (882m) 15.05.2021

Turen startet ved Gjettjønna, jeg fulgte Dalsveien ca 2 kilometer innover i retning Rismosjøen og skrådde av ved avskilting opp Påskeveien ved en større parkeringsplass. Her følger du en god traktorvei opp en snau kilometer frem til Ensomheten. Her er det lurt å holde seg inn mot gjerdet, da går du på turstien da du har passert gården. Stien fortsetter så innover furuskogen mot Grøtberget og videre mot Stor-Gråberget. Siden dette var Mai var stien delvis nedsnødd så jeg valgte å krysset myra på tvers for Grøtberget og heller gå rett på Stor-Gråberget fra vestsiden istedenfor å følge turstien rundt.

Navigeringen i skogen oppover var lett og etterhvert som skogbåndet avtok skrådde jeg mot Stor-Gråberget. Etter en kort visitt på toppen på 882 høydemeter i mye vind valgte jeg å krysse myra og fortsette mot Skåkåsfjellet på 900 høydemeter.
Denne myra var særdeles våt og ble mye kryss på tvers for å unngå å bli våt på skotøyet. Etter du har krysset myra er resten av etappen mot toppunktet veldig lett gående.
På toppen av Skåkåsfjellet er det en litt større varde på ett veldig flatt platå. Istedenfor å returnere samme vei jeg kom opp gikk jeg i sørlig retning ned fjellet mot Marenhaugen. Jeg kom ned på Gråbergsveien og fulgte den ned til Dalsveien igjen. Sammenlagt en tur på rundt 12 kilometer tur/retur.

Avstand: 12 kilometer tur/retur
Stigning: 900 høydemeter
Beregnet tidsforbruk: 2-4 timer tur/retur
Vanskelighetsgrad: Middels

Traktorveien opp Påskeveien mot Ensomheten
Myra ved Ensomheten, tining pågår
Oppå Grøtberget, Stor-Gråberget i front
Her tok jeg av stien og gikk blindt mot Stor-Gråberget i skogen.