Keipen (938 moh) - Grytetippen (885 moh)/Senja (30.07.2016)

Ascents Grytetippen (885m) 30.07.2016
Grytetippen SØ (588m) 30.07.2016
Keipen (938m) 30.07.2016

Keipen er Senja's fjerde høyeste fjell og er ett populært turmål gjennom hele sesongen. På turen vår kombinerte vi Keipen med nabofjellet Grytetippen.

Vi parkerte bilen ved en stor parkeringsplass langs veien ved Mefjordvatnan og fulgte turløype opp langs Keipelva. Da vi var oppe på 350 høydemeter la tåka seg tett og vi ble avsporet fra stien. Dette førte oss opp på sør-fronten av fjellet noe lenger øst for hvor turstien går. Herfra havnet vi midt i en ganske utsatt og bratt fjellvegg på 690 moh som vi klyvet rundt. Oppe på 820 moh var vi fortsatt ikke sikre på hvilken retning toppen lå, men etter kort gange hørte vi stemmer fra andre turgåere som kunne fortelle at vi var veldig nær toppen.
Grunnet den tette tåka var det lite utsikt å få ifra toppen, men ettersom Keipien er det fjerde høyeste punktet på Senja sto vi over skyene og Breidtinden var stortsett det eneste andre fjellet innen synsrekke som gjorde det samme.

På returen ned fjellet fulgte vi stien nøye og på 730 høydemeter sto vi ved veiskillet videre til Grytetippen. Turen langs øst-ryggen til toppen går langs en fin og slak rygg i lite ur. Toppen sto mer utsatt for tåke enn Keipen gjorde så vi ikke særlig utbytte av utsikten her.

På returen fulgte vi turløypa via Grytetippen SØ og ned langs Keipelva hvor vi kom opp.

Distanse: ca 6,8 kilometer tur/retur
Stigning: 1118 høydemeter tilsammen
Beregnet tidsforbruk: 4-6 timer tur/retur
Vanskelighetsgrad: Krevende

I tåka
Opp mot fjellveggen vi møtte
Grimase på toppen av Keipen
Videre mot Grytetippen
Ned langs siden av ryggen vi gikk opp
Silouetten av topp-platået i tåka