Halvorsfjellet/Balsfjord (1214 moh) (10.10.2016)

Ascents Halvorsfjellet (1,214m) 10.10.2016

Halvorsfjellet blir altså nabofjellet til Store Russetind, på andre side av Russedalen. Fjellet ligger tett inntil Vollan sentrum som skygger for noe av sollyset året rundt.
Vi kjørte gammelveien fra Vollan og parkerte bilen ved en undergang til E6 og gikk forbi Balfjord skytterbane. Herfra følger du turstien inn Russedalen i ca 2,5 kilometer gange frem til Skardelva som renner ut fra Ramnesskardet. Her begynte vi klyvinga opp fjellsiden inn mot Ramnesskardet. På snaue 700 høydemeter flater det ut innover skradet.

Vi skrådde snarest mot nord-siden av Ramnesskardet opp ryggen til Halvorsfjellet. På ca 1100 høydemeter begynner stigningen og avta og de siste høydemeterne foregår på det massive topp-platået. Det er plassert samtlige varder på toppen så vi var innom flere før vi annslo at traff på den høyst plasserte.

Utsikten fra toppen er ikke av de mest spektakulære desverre, men god klaring opp Dalsfjellet i sørlig retning og de høyeste toppene rundt om.

Avstand: ca 5,5 kilometer en vei
Stigning: 1214 moh
Beregnet tidsforbruk: 4-6 timer tur/retur
Vanskelighetsgrad: Krevende

Ned Russedalen mot Vollan
Eirik med Ramnesskardet i bakkgrunnen i påført refleksvest p.grunn av elg-jegere.
Like før vi tok innover Ramnesskardet, Store Russetind til venstre på andre siden av Russedalen.
Innover Ramnesskardet
Tilbakeblikk fra hvor vi kom opp
Det massive hjuvet
Fra toppen i østli retning. Her skimtes blandt annet Lille-Russetind, Oksetinden, og Tverrdalstindan.