Nitinden (888 moh) - Maukungen (1115 moh)/Målselv (26.07.2017)

Ascents Maukungen (1,115m) 26.07.2017
Nitinden (888m) 26.07.2017

Blandt alle toppen langs fjellrekka "Mauken" er trolig Maukungen den mest beskjedne toppen. Den har lang anmarsj fra uansett retning du velger å gå, og den byr ikke på like spektakulær utsikt som nabofjellet Stormauken gjør.

Startstedet for turen min begynte ved Takvatnet og opp turstien til Falkefjellet på 482 høydemeter. Derfra fortsatte jeg i sørlig retning mot Nitinden. Jeg kom på nedre siden av Svarthaugvatnet og begynte opp ryggen til fjellet på rundt 650 høydemeter. Fra toppen av Nitinden på 888 høydemeter må du ned i ett dalsøkke på 745 moh, herfra fulgte jeg ei fast og solid steinur opp til drøye 800 høydemeter igjen til ett vann.
Her ble min første rasteplass før toppstøtet i & med at det flakset en ørn langs vannkanten som jeg, den håpløse fotografen ikke klarte å knipse på film.
Jeg rundet vannet på øst-siden og traverserte opp det faste bergfjellet som gjør opp det meste av underlage på Maukungen til jeg omsider var på toppen.

Toppen har en liten varde, ingen turbok, men mye mygg en sen sommerdag juli, 2017.

Returen gikk ned samme vei jeg kom opp.

Avstand: ca 8,5 kilometer en vei
Stigning: ca 1340 høydemeter i stigning tilsammen en vei
Beregnet tidsforbruk: 6-8 timer tur/retur
Vanskelighetsgrad: Krevende

Nitinden sett fra Falkefjellet
Maukungen sett fra veien opp Nitinden
Ved vannet nedenunder Maukungen
Takvatnet bak og Nitinden forran
Stormauken fra toppen
Topp-varden
Små-varder rundt omkring på returen