Mauktippen (1151 moh) - Stormauken (1249 moh)/Målselv (26.06.2016)

Ascents Mauktippen (1,151m) 26.06.2016
Stormauken (1,249m) 26.06.2016

Mauktippen og Stormauken er de to høyeste toppene på Mauken, begge har også relativt lang anmarsj fra uansett side mann går fjellet fra. Stormauken er også åstede for en flystyrt i 1941 hvor alle fire ombord omkom, og rester av havarie kan ennå bli sporet opp dersom du vet hvor du skal lete.

Turen vår startet innerst ved Kaldbekken i Takelvdalen. Vi fulgte en skogssti ett stykke innover med Mauktippen som holdepunkt hele veien. Skogen begynner og avta på 450 moh mens underlaget forholder seg i myk eng- og mose omtrentlig til lifoten av Mauktippen.

Traversen opp ryggen på Mauktippen begynner på 700 høydemeter og foregår i en særdeles overkommelig steinur. Toppen har forøvrig to varder, en på fortoppen og en knappe 50 meter lenger sør mot Rundhaugen.

Videre fortsatte vi ned sørsiden av fjellet til vi havnet på 1060 moh og traverserte mellom de to fjellene. Omsider begynte vi gangen opp den dryge vest-ryggen til Stormauken til vi nådde toppen.

Vi returnerte ned nord siden av fjellet forbi tindvatnet og tilbake til Kaldbekken.

Distanse: 6 kilometer i luftlinje fra start til toppen av Stormauken, ca 1,2 mil tur/retur.
Stigning: 1332 moh totalt
Beregnet tidsforbruk: 6-8 timer tur/retur
Vanskelighetsgrad: Krevende

*Bilder kan variere fra to forskjellige turer gjort til Mauktippen siden det var mangel på bilder fra nettopp denne turen*

Mauktippen (til høyre) og Stormauken (til venstre) sett fra Falkefjellet
Opp ryggen på Mauktippen og tindvannet som ligger mellom Mauktippen og Stormauken
Tippvatnet
Stormauken fra Mauktippen
Varden på Mauktippen
Vi jobber oss ned sørsiden av Mauktippen mot Stormauken
Noen luftige partier her!